وَ قُلْ رَبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَ أَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَ اجْعَلْ لِي مِنْ لَدُنْكَ سُلْطاناً نَصِيراً (۸۰)
و همواره بگو پروردگارا مرا با قدمى صدق داخل و با قدمى صدق بيرون كن و به من از جانب خود بصيرت و حجت روشنى كه همواره ياريم كند عطا كن.سوره مباركه اسراء آيه (٨١).
آيه شريفه خطاب به رسول اكرم (ص) می باشد كه از خداوند متعال می خواهد در هر امري با درستي و صداقت وارد و خارج شود تا آن عمل مورد قبول حق تعالى واقع گردد،از مصاديق اين آيه شريفه وجود با بركت حضرت فاطمه معصومه(س)می باشد كه خروجشان از مدينه و ورودشان به قم تبلور كلام الهي است.
خروج از مدينه بخاطر نامه برادر، كه هدف از آن لبيك به امام زمان خويش است،صورت می گيرد، تا چهره واقعي مامون عليه العنه آشكار شود زيرا حضرت رضا(ع)نامه را پس از ولايت عهدي اجباري به مدينه ارسال می كنند تا با هجرت حضرت معصومه و ديگر شيعيان هدف اصلي مأمون از ولايت عهدي را به گوش همگان برسانند، كه قصد او از وليعهدي امام رضا(ع)،مشروعيت بخشيدن به حكومت عباسي و فريب افكار عمومي بود،اين هدف باعث شد كه ميسر طولاني مدينه تا خراسان منزل به منزل با سختيهاي فراوان طي شود تا وظيفه اي كه بعهده ايشان است انجام پذيرد،زيرا اهلبيت عليهم السلام از انجام كار لغو و بيهوده بَري هستند.
در ميان راه درشهر ساوه مورد هجوم دشمنان اهلبيت عليهم السلام قرار مي گيرند،جنگي كه با حمايت حكومت عباسي صورت می گيرد تا از وقوع كربلايي ديگر كه با خون شهداي و خطبهاي امام سجاد(ع)و حضرت زينب(س) باعث رسوايي دشمنان خدا واهلبيت بود،جلوگيري كند،بر همين اساس در ساوه عرصه را بر كاروان ايشان سخت می كنند تا جايي كه عده اي از كاروانيان بشهادت می رسند.بعلت جراحت و بيماري حضرت معصومه (س)از اطرافيان سوال می كنند شهر قم كجاست؟و وقتي متوجه نزديكي قم به ساوه می گردند،عازم آنجامي شوند.
پسران سعد اشعري كه از شيعيان برجسته بودند وقتي از حركت كاروان ايشان بشهر قم مطلع می شوند خود را آماده استقبال از كاروان اهلبيت عليهم السلام مي كنند،كاروان حضرت معصومه بهمراه شيعيان در شهر قم با استقبال گرم محبين آل الله مواجه ميشوند،بيت النّور را محل اسكان قرار داده و پس از اندك زماني به ديدار حق نائل می گردند، چه غريبانه برادر و خواهري در فراق يكديگر با هم وداع می كنند.
بدرستيكه وقتي وظيفه ايجاب نمايد برادر از مدينه ساكن طوس می شود و خواهر در قم سكنى می گزيند، اين در حاليست كه شهر قم به بركت كريمه اهلبيت عليهم السلام هم اكنون پايگاه جهان تشيع و علمائيست كه در طول تاريخ، گيتي همانند آنها را در خود نديده است.
عده اي روزي در محضر امام العارفين امير المؤمنين (ع) به كسب فيض مشغول بودند وعده اي هم اكنون در جوار حضرت فاطمه معصومه (س) به كسب معارف حقّه شيعه می پردازند از خوانساري ها و بروجردي ها و خميني ها گرفته تا اميني ها و جوادي ها و خامنه اي ها اين همه فقط بيمن قدوم با بركت حضرت فاطمه معصومه سلام الله عليهاست كه حوزه علميه قم امّ القراي جهان اسلام و مذهب حقه شيعه گرديده است،اگر هجرت ايشان مصداق آيه كريمه نبود هم اكنون اين گونه نمی گرديد،به اميدي روزي كه با عمل به قرآن و فرامين اهل بيت عليهم السلام، مقدمات ظهور منجي عالم بشريت را فراهم نماييم
محمد حسن زاده