به گزارش پایگاه خبری آستان حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی رستم نژاد، در برنامه زمزم معرفت که در محل شبستان بزرگ امام خمینی(ره) حرم مطهر همه روزه قبل از نماز مغرب و عشا برگزار می شود و از طریق صدا و سیما هم پخش می شود، با بیان اینکه مردم شام به خوبی با مقام و جایگاه رسالت آشنا بودند اما در اثر تبلیغات ۴۰ ساله معاویه از مقام امامت چیزی نمی دانستند، گفت: خطبه امام سجاد(ع) مردم شام را متوجه حقانیت مقام امامت و ارتباط آن با جایگاه رسالت در طول تاریخ کرد.
وی افزود: مردم شام چون تصور می‌کردند که بنی امیه نزدیکترین خویشاوند رسول خدا(ص) هستند هر گونه اقدام علیه آن‌ها را خروج از دین دانسته و به همین دلیل در بدو ورود کاروان اسیران به شام به سوی آن‌ها سنگ و نیزه پرتاب می کردند.
کارشناس برنامه زمزم معرفت ادامه داد: زمانی که امام سجاد(ع) در مسجد شام خطبه خواندند مردم متوجه می‌شوند که خاندان واقعی رسالت چه کسانی هستند.
حجت الاسلام و المسلمین رستم نژاد اظهار کرد: امام سجاد(ع) چون می‌دانستند مردم شام حضرت علی (ع) را بر بالای منبر لعن می‌کردند از همان ابتدا خود را پسر حضرت علی (ع) معرفی نکردند بلکه ابتدا جدشان حضرت رسول(ص) را معرفی کردند و پس از آن حضرت علی (ع) را به عنوان اسدالله و پدر خود معرفی کردند و بعد از آن جایگاه حضرت زهرا(س) و امام حسین(ع) را برای مردم شام بازگو کردند.
وی افزود: امام سجاد(ع) در مسجد شام این‌گونه خطبه خود را آغاز کردند و فرمودند «ایها الناس انا ابن مکه و منى انا ابن زمزم و الصفا انا ابن من حمل الرکن باطراف الردا انا ابن خیر من ائتزر و ارتدى انا ابن خیر من انتعل و احتفى انا ابن خیر من طاف وسعى انا ابن خیر من حج ولبى انا ابن خیر من حمل على البراق فی الهواء انا ابن من اسری به من المسجد الحرام الى المسجد الاقصى».
وی تصریح کرد: امام سجاد(ع) در جمعی که از خطبه خوانی ایشان بشدت در هراس بودند به نحوی خود را معرفی کردند که بازخوانی بت شکنی ابراهیم خلیل الله برای مردم مجسم شد.
حجت الاسلام و المسلمین رستم نژاد ادامه داد: این فراز خطبه آنچنان در فتنه زدایی مؤثر واقع شد که مردم پس از شنیدن این خطبه متوجه مشکلات خود که مشابه زمان بعثت رسول الله(ص) بود شدند.
وی با اشاره به این فراز از خطبه که حضرت فرمودند« انا ابن من دنا فتدلى فکان قاب قوسین او ادنى انا ابن من صلى بملائکه السماء انا ابن من اوحى الیه الجلیل ما اوحى انا ابن محمد المصطفى»، اظهار کرد: در فراز هایی که امام سجاد(ع) به معرفی خود پرداختند به وضوح می‌توان تأثیر تبیلغات مسموم ۴۰ ساله را در شام مشاهده کرد؛ بنابراین امام وقتی در مسجد شام به ایراد این خطبه پرداختند نشان از آن است که حضرت در ابتدا خود را پس از مقدمات تاریخی به جدش حضرت رسول اکرم(ص) اشاره دارند.
کارشناس برنامه زمزم معرفت فصل سوم از خطبه امام سجاد را طولانی‌ترین فصل خطبه حضرت امام سجاد(ع) تحلیل کرد و گفت: از ادبیات ایدئولوژیک امام سجاد(ع) می‌توان اثبات کرد که حضرت پس از این فراز طولانی به دنبال تبیین شخصیت والای امام علی(ع) و در هم شکستن خفقان ۴۰ ساله شام بودند.
حجت‌الاسلام و المسلمین رستم نژاد ابراز کرد: امام سجاد(ع) ادبیاتی در ایراد خطبه بکارگرفتند که در حقیقت به بیان ویژگی‌های شخصی، شخصیتی، آیات نازل شده در شأن امام علی(ع) و از فعالیتهای برجسته امیرالمومنین که در احادیث حضرت رسول اکرم(ص) به امضای ایشان رسیده بود پرداختند که در فضای غبارآلود فتنه شام همه مخاطبان را جذب کرده بود.
وی یادآور شد: یزید حتی با اذان هم نتوانست موج بیدارگری امام سجاد(ع) را متوقف کند و هنگامی که به نام حضرت رسول(ص) در اذان اشاره شد امام سجاد(ع) به مؤذن گفت خاموش و روی به یزید کرد و گفت این کسی که نامش را در اذان گفتند جد من است یا تو؟! و به این ترتیب با سکوت یزید مردم شام نزدیک بود شورش کنند که محافظان یزید او را از معرکه دور کردند.