به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی در سخنرانی بعد از نماز مغرب وعشاء در شبستان امام خمینی حرم مطهر افزود: فرصت رفع گرفتاری های دیگران از نعمت های الهی است که نصیب انسان می شود، انسان نباید از اینکه می تواند با مال، آبرو یا موقعیت اجتماعی مشکلات دیگران را رفع کند احساس خستگی کند چنانچه ثروتمند هیچ گاه از جمع آوری ثروت از راه حلال خسته نخواهد شد.
وی افزود: همیشه افراد دچار مشکلات مالی نیستند بلکه گاهی فرد به علم و مشاوره دیگران نیاز دارد و فردی که وضع مالی خوبی ندارد و نمی تواند مشکلات مالی دیگران را حل کند می تواند با آبرو یا موقعیتی که دارد در صدد رفع گرفتاری ها برآید.
سخنران حرم مطهر اظهار کرد: در احوالات حاج شیخ عبدالکریم حائری مؤسس حوزه علمیه قم آمده است، ایشان در لحظات آخر عمر خود بسیار نگران بودند و گفتند که مبلغی را برای حوزه علمیه قرض کرده و نتوانستند آن را پرداخت کنند و زمانی که خادم ایشان به او گفت که قرضش را خواهد پرداخت نگران نباش، گفت نگرانی من از بدهکاری نیست بلکه از این ناراحتم که اگر امام زمان(عج) از من سؤال کنند که چرا از موقعیت و آبرویی که به تو دادیم بیشتر برای حوزه علمیه قرض نکردی، من جواب ایشان را چه بدهم.
وی با بیان اینکه انسان باید از آبرو وموقعیت خود برای رفع گرفتاری های دیگران استفاده کند، گفت: گاهی دیده می شود که ثروتمندان و کسانی که موقعیت اجتماعی خوبی دارند به بهانه های مختلف از کمک به دیگران امتناع می کنند و می گویند قسم خوردیم که دیگر کار خیر انجام ندهیم که این قسم باطل است.
حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی خاطرنشان کرد: نقل شده زمانی امام حسن مجتبی(ع) در مسجد الاحرام در حالی که معتکف بودند مشغول طواف خانه خدا بودند که فرد نیازمندی نزد ایشان آمد وعرض کرد مبلغی را بدهکار هستم و اگر نتوانم قرض خود را پرداخت کنم باید زندانی شوم امام (ع) به ایشان فرمود به خدا قسم من این مبلغ را ندارم اما در عوض برای ایشان مهلت گرفت تا بتواند قرض خود را بدهد وآنگاه امام حسن(ع) فرمود از جدم رسول خدا(ص) شنیدم که فرمودند که کسی که حاحت برادر مومنش را برآورده کند مثل کسی است که دوهزار سال در حالی که روزه ها را روزه می گرفت وشب را شب زندار بود بندگی خداوند را کرده باشد.
وی با بیان اینکه در هر کاری باید اعتدال را رعایت کرد، گفت: اینکه بعضی ها در کمک به دیگران دچار افراط وتفریط می شود واز انجام بقیه مستحبات غفلت کنند در اسلام پذیرفته نیست وباید هر کاری را در حد تعادل به انجام رساند.