مسئول رواق کودک و نوجوان حرم مطهر در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری آستان حضرت معصومه سلام الله علیها در مورد ویژه برنامه های رواق کودک و نوجوان در ماه محرم و صفر گفت: درمحفل نوجوانان انصار المهدی که در دهه اول محرم در شبستان نجمه خاتون کنار ضریح جدید با همکاری شبکه دو سیما برگزار شد بیش از ۲۰۰۰نفر از نوجوانان قمی حضور داشتند.
حجت الاسلام والمسلمین جعفری، برگزاری جلسات کارشناسی متعدد با کار گروه محتوایی واحد نوجوانان و سخنران محفل و تشکیل جدول و سیر منطقی جهت ارائه مباحث و مطالب، مصاحبه با ده ها مداح نوجوان برگزیده و انتخاب شعرهای آیینی و سبک های مناسب، اجرای فضاسازی مناسب با رسانه را از برنامه های برگزارشده در دهه اول محرم ذکر کرد.
مسؤل رواق کودک و نوجوان ادامه داد: در محفل کودک و خردسال برای هر گروه سنی با توجه به نیاز سنجی برگزاری بازی مینو در صحن اصلی رواق، حضور در اتاق دیجیتال و برگزاری مسابقات و برنامه های دیجیتالی، حضور در اتاق مسابقات و شرکت در مسابقاتی از قبیل دارت، سرسره پلکانی، پازل، گردونه و دیگر مسابقات جذاب و مهیج، حضور در اتاق مراسمات که باتوجه به مناسبت های مختلف فضا سازی می شود، انجام شد.
وی افزود: در بخش خردسال، بازی مینو و جُنگ و نمایش عروسکی برای گروه های ۲۰نفره برگزارشد، در این مسابقه ۸ نفر از خردسالان برگزیده به اتاق بازی راهنمایی و به مدت ۱۰دقیقه ازامکانان ورزشی و تفریحی استفاده کردند.
حجت الاسلام والمسلمین جعفری خاطرنشان کرد: در محفل کودک و خردسال بیش از ۱۰۰مدرسه در قالب اردو های۲۸نفره در این برنامه ها شرکت کردند؛ همچنین ۳هزار و۵۰۰ نفر به صورت انفرادی در این محفل حضور داشتند که در مجموع ۱۰هزار نفر از برنامه های رواق کودک و خردسال استفاده کردند.
وی درباره اجرای برنامه سفیران کریمه گفت: بنا به درخواست مسؤلان فرهنگی امامزاده ابراهیم علیه السلام در دهه دوم محرم به مدت ۱۰جلسه واحد کودک و نوجوان حرم مطهراقدام به برگزاری برنامه های ایستگاه نقاشی با موضوع عاشورا، ایستگاه خلاقیت، قصه گویی عاشورا، مداحی مداحان نوجوان، اجرای مسابقه وبرنامه های معارفی توسط کارشناسان دینی در امام زاده ابراهیم علیه السلام کردند که در مجموع ۳۰۰۰نفر در این برنامه ها شرکت کردند.
مسئول محفل نوجوان حرم مطهر تصریح کرد: واحد کودک و نوجوان برای نشر مضامین دینی در قالب رسانه های صوتی و تصویری اقدام به برگزاری کارگروه سرود متشکل از ۲۰ نفر از نوجوانان منتخب و یک کارشناس سرود نمود که به صورت دو جلسه در هفته در مقبره واحد نوجوانان واقع در صحن امام رضا(ع) تشکیل می شد.
وی افزود: اجرای سرود، برنامه تلویزیونی نسیم کرامت، اجرای هفتگی و ماهانه سرود و تواشیح در جُنگ های دینی رواق کودک و هیئت هفتگی انصار المهدی ، تولید سرود (درد ودل با امام حسین(ع))، تولید کلیپ های آموزش احکام ویژه محفل انصارالمهدی با استفاده از بازیگران کودک ونوجوان، تولید مستند معرفی رواق کودک و نوجوان و هیئت هفتگی، برگزاری کارگروه انیمیشن سازی ، بازی سازی و تدوین برای غرفه مسابقات دیجیتال و برگزاری برنامه نوجوان چه خبر؟ (به تصویر کشیدن موضوعات مرتبط با یک نوجوان امروزی وهشدارها و آسیب هایی که در دنیای امروزی او را تهدید می کند مانند آسیب های بازی رایانه ای و شبکه های اجتماعی و آسیب های موجود در برخی عزاداری ها وموسیقی) از جمله برنامه های اجرا شده در این محفل بوده است.
حجت الاسلام والمسلمین جعفری در توضیح برنامه های جُنگ ویژه خیمه بهشتی گفت: این برنامه هر هفته با هدف ارتقای سطح معرفتی کودکان زائر و مجاورین حرم مطهر در شب های سه شنبه و پنج شنبه در شبستان نجمه خاتون حرم مطهر برگزار می شود، در ماه محرم برنامه ها با موضوعات آشنایی با زندگی امام حسین، امام سجاد، حضرت ابوالفضل، حضرت علی اکبر ، علی اصغر و یاران امام حسین علیهم السلام، احادیث امام حسین(ع)، امربه معروف، آنچه امام حسین(ع) از ما می خواهد، احترام به پدر و مادر، آشنایی با نماز، آشنایی با حضرت زینب(س)، گذشت و بخشش و برگزاری جلسه گروه سرود شمیم عترت با حضور کارشناسان دینی در شبستان نجمه خاتون برگزار شد و۳۰۰۰نفر از کودکان در این محفل شرکت کردند.
وی اظهار کرد: در هر برنامه جُنگ خردسالان هم در کنار برنامه خیمه بهشتی کودکان برگزار می گردید و خردسالان نوحه ها را زمزمه می کردند و سینه می زدند و در پایان برای خردسالان و والدین قرعه کشی می شد و جوایزی از طرف آستان مقدس به آنها اهدا می شد.
حجت الاسلام والمسلمین جعفری ادامه داد: برنامه روایتگری حماسه کربلا در دهه اول محرم در صحن های صاحب الزمان(عج)، جوادالائمه(ع) و شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد که با توجه به مصور بودن وگرافیک بالا و روایتگری کارشناسان جذابیت خاصی داشت و بیش از ۸۰۰۰ نفر از کودکان و نوجوانان در آن شرکت کردند.
وی افزود: محفل هفتگی انصارالمهدی در ماه محرم چهار جلسه در سالن امام خامنه ای حرم مطهر برگزار شد که شامل اطلاع رسانی( دعوت جامعه هدف با پیامک وتماس تلفنی، دعوت از کانون های فرهنگی و مدارس، تبلیغ با کارت ویزیت و تراکت های تبلیغاتی)، مسابقه پیامکی، برگزاری جلسه با انتظامات، دعوت از سخنران، مداح، قاری، تهیه کلیپ و در حین برگزاری برنامه، خوش آمدگویی، ثبت حضور حاضران، مدیریت صحنه سفره قرآنی، قرائت دست جمعی قرآن کریم به همراه بیان مفاهیم برگزیده، زیارت عاشورا، سخنرانی، پخش کلیپ، مداحی و ذکر توسل، همخوانی سرود پایانی و قرعه کشی و اهدای هدایا به برگزیدگان مسابقه از جمله برنامه های محفل انصار المهدی بوده است.