به گزارش پایگاه خبری آستان حضرت معصومه سلام الله علیها، خانم محامی در رواق حضرت خدیجه (س) حرم مطهر با بیان اینکه پنج نوع آب مطلق، آب جاری، آب باران ،آب چاه و آب قلیل نجاست را پاک می کنند، تصریح کرد: اگر آب از چشمه ای بجوشد ودر زمین جاری شود هر چند کمتر از کُر باشد باز پاک کننده است.
وی افزود: آب باران اگر بر چیز نجسی ببارد و عین نجاست باقی نماند پاک است وآبی که از آن ترشح می شود اگر ذرات نجاست همراه آن نباشد هم نجس نیست ولی اگر به اندازه ای نباشد که کاملا آن را خیس وعین نجاست را برطرف کند پاک کننده نیست.
خطیب حرم مطهر ادامه داد: اگر روی سقف خانه ای عین نجاست وجود داشته باشد وبر اثربارش باران آب به پنجره ها بپاشد تا زمانی که عین نجاست در آب نباشد وباران ادامه داشته باشد هر آبی که از سقف به زمین بریزد پاک خواهد بود ولی اگر باران قطع شود وفرد یقین کند که آبی که از پنجره ها می ریزد از روی نجاست عبور کرده آن آب نجس است.
وی با بیان اینکه آب باران باعث پاک شدن زمین نجس می شود، خاطرنشان کرد: اگر آب باران به اندازه ای باشد که خاک را به گِل تبدیل کند باعث پاک شدن زمین و هر چیز نجسی روی آن می شود ولی اگر باران کم باشد حکم آب قلیل را دارد وپاک کننده نیست.
خانم محامی تصریح کرد: آب چاهی که از درون زمین می جوشد هر چند کمتر از کُر باشد پاک کننده است اما اگر براثر افتادن چیز نجسی در آب چاه رنگ، بو ومزه آن تغییر کند آب چاه نجس می شود.
وی با بیان اینکه آب مضاف نجاست را پاک نمی کند، گفت: می توان با اضافه کردن آب مطلق به اندازه آب مضاف به آن آب مضاف را به مطلق تبدیل کرد واز آن برای پاک کردن نجاست استفاده برد.
خطیب حرم مطهرگفت: در همه احکام شرعی اگر فرد یقین به پاک یا نجس بودن چیزی داشته باشد تا زمانی که یقین بعدی حاصل نشود نباید به شک خود اعتنا کند به عنوان نمونه اگر فرد قبلا یقین داشته که چیزی پاک بوده وحال شک کند که نجس شده است یانه، چون نمی توان قسم بخورد که نجس شده باید بر یقین خود بماند وبه شک اعتنا نکند.
و ی با بیان اینکه تمام آبها به شرط آنکه در اثر برخورد با نجاست رنگ، بو ومزه آنها تغییر نکند، پاک کننده هستند، اظهار کرد: اگر حیوان نجسی در کنار آب بیفتد وبعد از مدتی بوی آب تغییر کند، آن آب نجس نیست چون عین نجاست در آن نبوده است.
خانم محامی با ابراز اینکه در روایات معصومین(ع) نگهداری سگ در خانه مذمت و باعث دور شدن رحمت خداوند از آن خانه می شود، ادامه داد: ظرفی که سگ آن را لیس زده یا از آن آب خورده باید ابتدا با خاک آن را تمیز کرد وسپس سه مرتبه با آب کُر ویا هفت مرتبه با آب قلیل آبکش کرد.