به گزارش پایگاه خبری آستان حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت‌الاسلام و المسلمین حسین گنجی در شبستان نجمه خاتون با بیان اینکه اخلاص در توحید هدف هدایتگری عام الهی است، گفت: این هدایتگری به وسیله فطرت ممکن می شود.
وی افزود: با وجود اینکه انبیا و امامان وظیفه هدایت عام و خاص انسانی را بر عهده دارند ولی تا وقتی که زمینه فطری برای هدایت آماده نباشد هدایت انبیا در لوح قلب و صحیفه نفس انسان تاثیری نخواهد گذاشت.
استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: باطن و فطرت انسان دارای بطن های های منختلف است که شناخت هر یک از این بطن ها به افزایش هدایت پذیری بشر کمک می کند.
حجت‌الاسلام گنجی به تبیین “بطن” در انسان از نگاه امام سجاد(ع) پرداخت و گفت: کشف باطن جهان و غیب عالم برای عارف کشف مراتب باطن خود اوست و این رشته خود دامنه بسیار مفصلی دارد.
وی افزود: حجاب ها و  پرده های بسیاری بر حقیقت انسانی آویخته و نکته دقیق و قابل توجه در این جا این است که معرفت نفس ملازم با معرفت خدا است و همین ملازمه خود دلیلی محکم به باطن عالم یا همان کشف باطن انسان است.
استاد حوزه علمیه قم به تبیین اهمیت فطرت در رسالت انبیای الهی پرداخت و گفت: نبی اکرم(ص) هم برای نبوت و رسالتش از عقل، فطرت و عرف استفاده فرمودند چنانچه خداوند در آیه ۱۰۴ سوره آل عمران چنین می فرماید«وَلْتَکُن مِّنکُمْ أُمَّهٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَأُوْلَـئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ».
حجت‌الاسلام والمسلمین گنجی با تأکید بر این موضوع که خداوند طبق متن صریح این آیه مبارکه سه ماموریت اساسی را به پیامبر اکرم(ص) امر فرموده  که در جوامع امروزی تعیین کننده است، گفت: اولین این مأموریت ها دعوت به توحید و نیکی ها و پر هیز از بدی‌ها است.
وی یادآور شد: حضرت رسول(ص) تمامی این مأموریت های خود را با تکیه بر فطرت انسان به اجرا گذاشتند و زمینه هدایت عام بشری را در تمامی اعصار فراهم کردند بنابراین هر کس که از فطرت پاکی برخوردار باشد و کلام اسلام که همان حق است را بشنود به استناد همین فطرت خداجوی خود هدایت شده و در مسیر کمال و معرفت الهی قرار می گیرد.