به گزارش پایگاه خبری آستان حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین عباسی در سخنرانی قبل از ظهر در شبستان امام خمینی حرم مطهر با بیان اینکه یکی از مراحل خودشناسی این است که انسان بداند تا بی‌نهایت، قدرت صعود یا سقوط دارد، تصریح کرد: اگر انسان حد کمال و حد حیوانی شدن را از هم تشخیص دهد خواهد توانست در صراط مستقیم که همان راه انبیا و اولیای خداوند است گام بردارد و اگر این حدود را تشخیص ندهد در پایین ترین مرتبه یعنی مرتبه ای پایین تر از حیوانات قرار خواهد گرفت.
وی با بیان اینکه در طول تاریخ، بشر با سئوال” لزوم رسالت انبیای الهی ” مواجه بوده ، خاطرنشان کرد: یکی از دلایل پرسیدن این سوال خود کم بینی و پندار حیوان گرایی است به گونه ای که انسان را حیوانی می دانند که طبق غرایز زندگی می کند وآغاز وپایان حیاتش در گردونه غرایز مادی و نفسانی است.
خطیب قبل از ظهر شبستان امام خمینی حرم مطهر افزود: امروزه نیز در نقاطی از جهان به اسم مدرنیته همین باور وجود دارد وفرهنگ مادی گرایانه شرق وغرب انسان را مخلوقی چون حیوان می دانند که فلسفه زندگی اش در غرایز وشهوتهای نفسانی خلاصه می شود.
حجت الاسلام والمسلمین عباسی خود بزرگ بینی را دلیل دیگر مطرح شدن این سوال عنوان کرد وادامه داد: گاهی انسان فکرمی کند با وجود آراسته شدن به گوهر عقل به عنوان حجت درونی نیازی به راهنمایی وهدایت از سوی انبیای الهی ندارد که این تفکری غلط است زیرا انبیای الهی به عنوان حجت بیرونی مکملی برای عقل و خرد انسان هستند.
وی اظهار کرد: انسان زمانی می تواند از گوهر عقل خود در مسیر هدایت وسعادت دنیوی و اخروی بهره بگیرد که در پرتو نور انبیای الهی حرکت کند و با تشخیص حق از باطل به مقصد نهایی برسد.
خطیب قبل از ظهر شبستان امام خمینی حرم مطهر با بیان اینکه اگر انسان خود را فراموش کرد خدا را نیز فراموش می کند، گفت: در حقیقت انسان خلیفه الله است وتمام صفات واسماء الهی در وجود او نهادینه شده اند واگر انسان در مسیر معنوی وملکوتی قرار گیرد و وجودش سرشار از معرفت خدا شود در مسیر قرب الی الله تا بی نهایت بالامی رود اما اگر گوهر وجود ی خویش را فراموش کند، در دایره حیوانیت قرار گرفته و تا بی نهایت سقوط می کند.
حجت الاسلام والمسلمین عباسی ابراز کرد: امام علی (ع) در خطبه اول نهج البلاغه می فرماید خداوند متعال سلسله پیامبران وانبیا را به صورت متواتر مبعوث کرده تا میثاق فطرت بندگی ونعمت بزرگ توحید وخداشناسی را برای مردم یادآوری کنند.
وی ادامه داد: در زمانی که انسانها گرفتار شرک وبت پرستی بودند وعقل وقلب آنها را زنگار گناه آلوده کرده بود، انبیای الهی و به ویژه حضرت محمد(ص) با آموزه های قرآنی وسیره و روش های عملی انسان ها را از ضلالت وگمراهی نجات داده و به مسیر الهی که صراط مستقیم است هدایت کردند.