به گزارش پایگاه خبری آستان حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین ربانی در بیان احکام قبل از نماز ظهر و عصر در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) افزود: ممکن است فرد گناهکار نزد خداوند متعال از ارزش و اهمیت بالاتری نسبت به فرد امر و نهی کننده برخوردار باشد، بنابراین نباید خود را نسبت به دیگران برتر بدانیم و این از لطافت های فقه شیعه است.
وی سلام کردن و تلاش برای امر و معاش را از دیگر مصادیق خوش اخلاقی با مردم دانست و گفت: هیچ کس در سلام کردن بر پیامبر اسلام (ص) سبقت نمی گیرد، این سنت باید در جامعه ما توسعه پیدا کند، گاهی سلام کردن برای برخی ها سنگین است و این نوعی بخل می باشد.
حجت الاسلام والمسلمین ربانی گفت: حتی اگر کسی در نماز هم به ما سلام کرد پاسخ آن واجب است، اگر پاسخ ندهیم نماز درست است ولی ما گناه کردیم.
وی در ارتباط با توجه فقه اسلامی به احکام بازار نیز ادامه داد: اگر مشتری آمده چیزی خریده و بعد پیشمان شد، فروشنده می تواند به هم نزند ولی مستحب است که این معامله را به هم بزند و خداوند از گناهان او می گذرد.
کارشناس احکام شرعی یادآورشد: از دیگر مصادیق خوش اخلاقی در فقه این است که فروشنده با همه با خوشرویی برخورد نماید، اگر مدیون مدت دین او فرا رسیده و طلبکار می تواند طلب خود را مطالبه کند ولی وقتی مدیون می گوید ندارم طلبکار باید بر به او مهلت دهند نه اینکه او را به زندان بیندازد و برای او مشکل ایجاد کند.
حجت الاسلام والمسلمین ربانی تصریح کرد: از دیگر مدل های خوش اخلاقی در فقه این است که خطاب به مردم می گوید، اگر برای شما میهمان آمده و قصد روزه گرفتن داشتید باید از فرد میهمان اجازه بگیرید، و فردی که به میهمانی هم می آید اگر بخواهد روزه بگیرد باید از میزبان اجازه بگیرد و این موارد مربوط به روزه مستحبی است.