به گزارش پایگاه خبری آستان حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام و المسلمین شریعت پناهی با تشریح اقدامات انجام گرفته در اداره زائران غیر ایرانی با اشاره به تجربه برگزاری مراسم ویژه به زبان های دیگر در ایام محرم امسال اظهار داشت: در ایام سالروز ورود حضرت به قم به سه زبان عربی ، اردو و آذری هر یک به مدت دو شب مراسم با سخنرانی و مداحی به صورت جداگانه برگزار شد.

وی شیخ علی الساعدی را سخنران برجسته مراسم عربی زبانان عنوان کرد و گفت: مراسم اردو زبانان و آذری ها هم با سخنران ویژه ای برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین شریعت پناهی ادامه داد: در فاصله ورود تا رحلت شهادت گونه حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، اداره زائران غیر ایرانی میزبان کاروان های مختلفی از کشورهای اسلامی بود که بیشترین تعداد کاروان ها مربوط به اردو زبان ها و انگلیسی زبان ها بود.

وی از برگزاری حلقات معرفت در این ایام خبر داد و گفت: برای گروه های زیر ۱۵ نفر با حضور کارشناسان خبره حلقه معرفت با موضوع شخصیت حضرت معصومه برگزار شد و برای گروه های بالای ۱۵ نفر نشست های تخصصی معصومه شناسی برپا شد.

حجت الاسلام والمسلمین شریعت پناهی با تاکید بر تدوین سرفصل های آموزشی برای نشست های معصومه شناسی، گفت: در گذشته بنابر میزان اطلاعات و به دلخواه اساتید فن مطالبی در نشست های آموزشی طرح می شد ولی با حضور کارشناسان و بررسی های میدانی سرفصل هایی تدوین شد تا مطالبی که مطرح می شود، بیشتر مورد استفاده مخاطبین از فرهنگ ها و زبان های مختلف دنیا باشد.

وی اعطای تبرکات در این ایام را متناسب با آن دانست و گفت: علاوه بر نمک و نبات که بطور معمول در اختیار زائران غیر ایرانی قرار می گیرد، فیش های غذای متبرک حضرت هم به صورت هدفمند در اختیار این زائران از کشور های مختلف قرار گرفت.

حجت الاسلام و المسلمین شریعت پناهی با اشاره به تولید بروشور هایی به زبان های اردو، آذری، عربی، انگلیسی، آلمانی، روسی و ایتالیایی گفت: کتاب اشراقات با موضوع شناخت حضرت معصومه در زبان های مختلف یکی از موارد اهدایی به زائران غیر ایرانی است که به معرفی آن حضرت شرح کوتاهی از زیارتنامه و برکات این بانوی معصومه می پردازد.

وی با بیان اینکه برای کودکان و نوجوانی که از کشور های مختلف در این حرم مطهر حضور می یابند، برنامه های ویژه ای تدارک دیده می شود، گفت: برای این کودکان هدایایی به زبان های مختلف مانند پازل، کتاب، روسری و … تدارک دیده شده است.

حجت الاسلام والمسلمین شریعت پناهی در تشریح برنامه های ایام رحلت شهادت گونه حضرت معصومه سلام الله علیها، تصریح کرد: امسال ملانزار القطری میهمان ویژه برنامه های عربی زبان در حرم مطهر بود که به مدت سه شب و با حضور بیش از ۳۰۰۰ نفر در شبستان امام خمینی برگزار شد.

وی حاج نادر جوادی از اردبیل و علی دیب از شعرا و مادحین معارفی پاکستان را میهمانان ویژه مراسم آذری و اردو عنوان کرد وگفت: مراسم اردو زبانان در مسجد اعظم به مدت سه شب و مراسم آذری زبان ها در شبستان امام خمینی برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین شریعت پناهی با اشاره به تبلیغات گسترده این مراسم در سطح شهر و فضای مجازی گفت: امسال با توافق شهرداری و رایزنی های انجام شده با حدود ۲۰ بنر در سطح شهر این برنامه ها تبلیغ شد که نتیجه آن حضور ۵ هزار آذری و هزار اردو زبان و ۳ هزار عرب زبان در برنامه های این ایام در هرشب بود.

وی احیای دفتر زائران غیر ایرانی در صحن امام رضا علیه السلام را از اقدامات این اداره دانست و گفت: با توجه به حجم زیاد مراجعات در این صحن تصمیم گرفتیم که با بهینه سازی زمان حضور کارشناسان دفتر این اداره در این صحن را راه اندازی کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین شریعت پناهی افزود: ارتقای سطح علمی کارشناسان با همکاری پژوهشکده و اجرای آموزش های ضمن خدمت و آزاد و نیز استفاده از روش های نوین آموزشی و بهینه سازی روش های سنتی  از دیگر فعالیت هایی است که اکنون در دست اقدام داریم.

وی ادامه داد:  اعزام زائران نمایشگاه کریمه، موزه و حل مشکلات روزمره این زائران در حوزه های مختلف و برگزاری حلقه های معرفت و نشست های تخصصی معصومه شناسی و مراسم مناسبتی از برنامه های معمول این اداره است که از ساعت ۹ تا ۲۰ در صحن صاحب الزمان آماده خدمت رسانی به زائران است.