به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین جعفری در برنامه پرسمان مهدویت که در شبستان امام خمینی[(ره) برگزار شد، درباره ارتباط امام زمان(ره) و بهار طبیعت به ایراد سخن پرداخت.
وی با بیان این که روایات زیادی است که وقتی درباره امام عصر (عج) و دست آوردهای ظهور این امام معصوم بیان می شود، گویا تماماً بیان جلوه های بهاری است، افزود: جلوه های فراوانی از بهار بودن در ظهور امام زمان(عج) وجود دارد.
سخنران حرم مطهر افزود: بهار دارای باران فراوان و جوشش چشمه ها و نهرهاست؛ روایات اسلامی این جلوه هم برای پیامبر(ص) و هم برای فرزند ایشان، حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه است. بر اساس روایات، امام زمان قدم در جایی نمی گذارد مگر این که آباد و سرسبز شود.
وی تازگی و نو شدن را از دیگر ویژگی های بهار عنوان کرد وگفت: امام زمان(عج) وقتی ظهور می کنند، تازگی را به همراه خود می آورند و دین ناب محمدی را زنده می کنند، از جمله نمود تازگی، بر داشتن جاهلیت ها و بدعت ها و اصلاح رفتارهای اشتباه در جامعه است.
حجت الاسلام والمسلمین جعفری افزود: همانطور که با آغاز بهار، سردی و مرگ طبیعت از بین می رود، زمانی که حضرت ولیعصر(عج) ظهور می کنند، سردی ها و تاریکی هایی که به دلیل ظلم و عداوت و خودخواهی را نابود می سازد. زمانی که این حضرت می آید، حق جای باطل را می گیرد، نعمت ها فراوان، خیر و برکت و شادمانی جهانگیر می شود و… .
وی با بیان این که انسان ها بر اثر جاهلیت خود، علاوه بر ظلم هایی که در میان انسانها انجام می دهد، دشواری ها و سختی های زیادی هم به حیوانات و حتی طبیعت وارد می آورد و آنها را نابود می سازد؛ از این رو بر اساس روایات، با ظهور حضرت حجت(عج)، حتی حیوانات نیز شاداب می شوند. ظهور امام زمان به اندازه ای پر برکت است که حتی کسانی که از دنیا رفته اند نیز ظهور را به یکدیگر تبریک می گویند.
کارشناس مهدویت در ادامه درباره معنی عید گفت: بر اساس روایات، عید برای کسانی عید است که در آن گناهی نباشد؛ از این رو نوروز برای کسانی عید است که وقتی به خود رجوع می کند، خود را از گذشته بهتر و برتر ببیند. هر روزی که در آن گناه و معصیتی انجام نشود، عید است.