به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها حجت الاسلام والمسلمین عبدوس شب گذشته در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر یکی از درس های زندگی در آموزه های اسلامی را داشتن مقام «رضا» عنوان کرد.

وی با بیان این که «رضا» دارای انواعی است، گفت: از جمله رضا، رضای بد است که هر که این را داشته باشد، دچار ضد ارزش شده است؛ نوع دیگر رضا، رضای محال و نشدنی است؛ هیچ کس تا کنون به این رضا نرسیده و ما نیز نخواهیم رسید.

این سخنران سومین نوع رضا را رضای خوب و ارزشی عنوان کرد که پیشوایان دینی ما آن را داشتند و ادامه داد: کسی که از خودراضی باشد، دچار رضای ضدارزش شده است. کسی که خود را بهترین بنده خدا بداند و عیب و ایرادی بر خود نداند، دچار غرور و در ادامه سقوط می کند. چنین فردی هیچگاه به دنبال اصلاح خود نیست.

وی افزود: امام علی علیه السلام می فرماید که بدترین کارها این است که انسان از خود راضی باشد. با این که پیامبر و ائمه اطهار علیهم السلام معصوم بوده و حتی فکر گناه هم نمی کردند، بسیار از خود مراقبت می کردند که از خود راضی نشوند.

حجت الاسلام والمسلمین عبدوس راضی شدن به کار بد دیگران را نوع دیگری از رضای بد دانست و گفت: اگر انسانی از کار بد افراد دیگر راضی باشد، در گناه آنها شریک است، چراکه امام علی علیه السلام می فرماید، کسی که از کار بد دیگران راضی باشد، مانند این است که در کار بد آنها سهیم باشد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت درباره نوع دیگر رضای بد گفت: اگر کسی کاری کند که دیگران خوششان بیاید ولی خدا از او راضی نباشد، به رضای ضد ارزشی دست یافته است.

وی در ادامه به رضای محال و نشدنی اشاره و بیان کرد: این رضایی است که هیچ که به آن دست نیافته و ما نیز به آن دست نخواهیم یافت. اگر کسی بخواهد همه مردم از او راضی باشد، محال و نشدنی است؛ حتی همه مردم از خدا هم راضی نیستند. مردم دارای سلایق و اعتقادات مختلفی هستند که نمی توان همه آنها را در یک مسیر قرار داد،

حجت الاسلام والمسلمین عبدوس به رضای شایسته و خوب اشاره کرد و گفت: هر چه انسان در مسیر این رضا قرار داشته باشد، زندگی ساده تری دارد، این نوع رضا، رضایی است که از راضی شدن به مقدرات الهی است. انسان باید بداند خدا از پدر و مادر و همه انسان ها مهربان تر است و هر تصمیمی که برای ما می گیرد، خیر است، بنابراین نباید نسبت به مقدرات و مصلحت های الهی چون و چرا بیاورد.

وی با بیان این که معصومین علیهم السلام و اولیای الهی به رضای مطلق الهی رسیدند، گفت: امام هشتم شیعیان، لقبی دارند که آنچنان این لقب پررنگ است که بسیاری از مردم نام این امام همام که علی  بن موسی علیه السلام  است، را «رضا» عنوان می کنند. این امام تا ۴۸ سالگی فرزندی نداشتند ولی یک بار به خدا نگفتند چرا به من  بچه نمی دهی!؟

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت افزود: خداوند متعال تمامی مصلحت ها و حکمت ها را در نظر می گیرد و در ظاهر نعمتی به انسان می دهد یا او را از نعمتی بی بهره می سازد. ما باید بدانیم که خداوند برای همه ما خیر می خواهد و گاهی نداشتن نعمتی، برای او نعمت است.