به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام مشکاتی این ویژه نامه چند رسانه ای را در قالب لوح فشرده عنوان کرد و اظهار داشت: این شماره شامل نمایشگاه مجازی حرم نما ۱، نمایشگاه مجازی سیمای حرم ۱، نمایشگاه مجازی سیمای اسناد ۱، میراث آستان کرامت، پیام اسناد، زیارت بانوی کرامت، فیلم و تصاویر ویژه از حرم مطهر و به ضمیمه فیلم مستند «مرمت آثار مکتوب» و… است.

مسئول واحد تدوین و نشر مرکز اسناد آستان مقدس با اشاره به وجود ۲۴ قطعه نقاشی و عکس در بخش نمایشگاه مجازی حرم نما ۱، گفت: در این بخش عکس ها و نقاشی هایی از دوره های صفویه و قاجار به صورت فیلم به نمایش گذاشته شده است و نشان دهنده تغییرات و تحولات حرم مطهر در طول این سالهاست.

وی ادامه داد: از ویژگی های این تصاویر آنست که تاریخ و عکاس هر عکس مشخص است و علاقه مندان به فعالیت های پژوهشی برای دریافت یک نسخه از این عکس ها می توانند بعد از گذراندن مراحل اداری از مرکز اسناد آستان این نسخه ها را دریافت کند.

حجت الاسلام مشکاتی در خصوص نمایشگاه مجازی سیمای حرم ۱، تصریح کرد: این بخش شامل ۴۰ تصویر مربوط به نقش حرم فاطمی در انقلاب اسلامی است که عکس های این بخش به سال های ۱۳۴۰ تا ۱۳۵۸ شمسی مربوط است.

مسئول واحد تدوین و نشر مرکز اسناد با  تاکید براینکه این ویژه نامه به صورت گاهنامه در ایام و مناسبت ها منتشر می شود، گفت: در بخش نمایشگاه مجازی سیمای اسناد به اسنادی مربوط به مشاغل و مناصب قدیمی حرم مطهر پرداخته می شود و برخی از این مناصب و مشاغل را از دوران زندیه و افشاریه و صفویه تا قاجاریه و پهلوی اول را با حدود ۳۰ شغل قدیمی معرفی می کند.

وی میراث آستان کرامت را کتابچه آشنایی با مرکز اسناد معرفی کرد و گفت:  ویژه نامه ۲۸ صفحه ای میراث آستان کرامت که با مجوز اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و شابک در سال ۹۲ توسط انتشارات زائر منتشر شده است، در این نرم افزار به صورت الکترونیکی در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.

حجت الاسلام و المسلمین مشکاتی ادامه داد: آشنایی با مرکز اسناد، ضرورت تاسیس و فعال سازی مرکز اسناد، بایستگی های ایجاد بانک جامع اطلاعاتی اسناد در آستان مقدس، معرفی بخش ها و واحدهای مرکز اسناد، گستره ماموریت و قلمرو فعالیت های اسنادی، چشم انداز و راهبردهای این مرکز از جمله بخش های میراث آستان کرامت است.

مسئول واحد تدوین و نشر مرکز اسناد به معرفی بخش “پیام اسناد” ویژه نامه چند رسانه ای گنجینه آستان پرداخت و گفت: پیام اسناد، گزارشی است از نشست تخصصی اسناد و آینده پیش رو که به همت مرکز اسناد آستان مقدس با حضور دکتر غلامرضا عزیزی، رییس آرشیو ملی ایران، دکتر علی ططری، رییس مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، دکتر محسن روستایی، استاد دانشگاه و کارشناس اسناد در آبان ماه ۱۳۹۳ در سالن امام خامنه ای صحن صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف برگزار شده بود.

وی افزود: پیام اسناد ره یافتی از گفتار های ارائه شده در این نشست تخصصی بازدید ها و برنامه های جانبی مانند برگزاری نمایشگاه عکس، اسناد و انعکاس خبری این نشست در فضازی مجازی است که در ۴۴ صفحه تدوین و منتشر شده است.

حجت الاسلام مشکاتی با بیان اینکه فیلمی از تجمع و تظاهرات قبل از انقلاب در حرم مطهر و خیابان های اطراف در بخش فیلم و تصاویر ویژه از حرم مطهر این لوح فشرده وجود دارد، گفت: تصاویر پانورامای رواق ها  صحن های حرم مطهر نیز در گنجینه آستان مقدس فاطمی در اختیار علاقه مندان است.

وی بازخوانی دست نوشته رهبر معظم انقلاب اسلامی در دفتر یادداشت آستان مقدس در سال ۷۲ را از دیگر بخش های این ویژه نامه چند رسانه ای عنوان کرد و گفت: زیارت نامه صوتی و متنی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها در این ویژه نامه گنجانده شده است.

مسئول واحد تدوین و نشر مرکز اسناد آستان در رابطه با فیلم مستند مرمت آثار مکتوب در کارگاه هنری آستان که در این ویژه نامه چند رسانه ای آمده است، گفت: در این مستند آموزشی به شیوه ها و فنون مرمت آثار مکتوب نظیر مرمت تذهیب و جلد و صفحات، قطاعی و … توسط اساتید خبره کارگاه هنری سید جعفرحجت کشفی، رضا بیدآبادی مقدم، مسعود هنرکار و سید عبد الحسین نجومی و هنرکارانی همچون سید محسن کشفی، سید محمود کشفی، سید یمین کشفی و صحاب الدین هنرکار در این مستند آموزشی به ارائه روش های مرمت آثار می پردازند.

علاقه مندان برای تهیه نرم افزار چند رسانه ای گنجینه آستان مقدس فاطمی می توانند به فروشگاه عرضه محصولات فرهنگی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها واقع در صحن صاحب الزمان(عج) مراجعه نمایند.