از آغاز ماه صیام و موسم میهمانی بزرگ خدا به روال سنوات گذشته، حضرت معصومه سلام الله علیها به روی دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت آغوش می گشایند و سفره ای به پهنای دل زائران و مجاوران دلخسته می گسترانند تا در خانه سبز و سراسر معنویتش روزه خود را بگشایند.

مهمانی حضرت معصومه سلام الله علیها فقیر و غنی نمی شناسد، همه در سفره کرم آن حضرت سهم دارند از این رو متولیان امر کارت های دعوت این ضیافت بزرگ را در اماکن عمومی، محلات، مساجد، بیمارستان ها و اتوبوس های واحد توزیع کرده اند تا هیچکس از این ضیافت بی نصیب نماند.

صدها خادم زن و مرد از سحر تا افطار برای گستردن سفره پربرکت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها و پذیرایی از زائران و مجاوران روزه دار کریمه اهل بیت(س) از جان و دل تلاش می کنند تا خوانی مهیا کنند که در خور و شان میهمانان آن حضرت باشد و به حق که هیچکس از سر این سفره ناراضی برنخاسته است.

همین که اذان مغرب از گلدسته های حرم مطهر در فضا طنین انداز می شود، آنان که از دوست و آشنا کارت دعوت این ضیافت بزرگ را دریافت کرده اند، در صفوف به هم پیوسته نماز مغرب و عشا قرار می گیرند و در فضایی آکنده از مهر و آرامش حمد و ثنای خداوند را به جا می آورند.

سپس ۱۱ هزار روزه دار با هدایت و راهنمایی خادمین بر سر سفره رنگین و چشم نواز کریمه اهل بیت(س) می نشینند، شکر خدا بر لبها جاری و دستها به سوی آسمان گرفته می شود و در یک فضای معنوی روزه ها گشوده می گردد تا تابلوی زیبایی از اکرام کریمانه به تصویر کشیده شود.

با نشستن بر سر خوان کرم حضرت معصومه سلام الله علیها و خوردن سوپ داغ، پنیر، چای خوش رنگ، آب گوارا، پلو و خورش دارچینی که به همت عاشقان و خدمتگزاران آن حضرت تهیه شده است، نمک گیر نمی شوید چون آن حضرت میزبان ضیافت الله بوده و از جانب پروردگار برای دادن پاداش عبادت و ثنای بندگان به درگاه ذات اقدس ربوبی مامور است.

* یک افطاری ساده ای اما مملو از عشق و صفای خادمانه

خادمان جوان، پیر، زن و مرد هر یک تکاپویی برای میزبانی دارند سر سفره ها گلدان های سبز گذاشته می شود و فضای دل انگیزی را به سفره های اطعام و افطار می بخشد، دربها که گشوده می شود و زائران وارد صحن می گردند هر یک بسته افطاری ساده را در دست می گیرند و با گرمی از سوی خادمان پذیرایی می شوند .

اینجا در ضیافت افطاری حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها فقیر و گدا کنار یکدیگر می نشینند و همه از یک غذا تناول می کنند، ردیف های منظم میهمانان آن حضرت بر سر خوانش به گونه ای است که گویی به پاس یکدلی و اتحاد به سبب اظهار بندگی در مقابل خداوند و اجابت فرمانش بر روزه در ماه صیام، جلوه ای دیگر از وحدت خود را به نمایش گذاشته اند.

رحمتی پور مدیر پشتیبانی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها درباره مراسم افطار در حرم مطهر می گوید: در گذشته در مسجد اعظم نیز مراسم افطاری های ساده ای برگزار می شد اما به این صورت که امروز در صحن مشاهده می شود، نبود.

* ضیافت افطاری با قدمتی بیش از ۱۳ سال

وی عنوان کرد: در حدود سه سال است که افطاری به این سبک در حرم مطهر برگزار می شود البته افطاری با غذای گرم بیش از ۱۳سال قدمت دارد در آن زمان ها حتی به روستاها می رفتیم و افطاری توزیع می کردیم.

رحمتی پور می گوید: چند شب پیش یکی از برنامه های حرم مراسم افطاری در ندامتگاه به مدت ۳ شب بود و تعدادی از زندانیان مهمان سفره کریمانه بودند و در آن شب ها نیز حالی و هوای خوبی برای خدمت به این عزیزان داشتیم.

وی ادامه داد: در هر روز ۳۲۰۰ غذای گرم شامل  چلو مرغ و چلوخورشت همچون قیمه و قورمه سبزی طبخ می شود و در شب های عادی نیز تا ۵۰۰ تن سحری بین زائران و مجاوران کریمه اهل بیت(س) توزیع می شود.

مدیر پشتیبانی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها گفت: منظور از اصطلاح پک افطاری و یا همان افطاری ساده نیز یک بسته افطاری است که شامل نان، پنیر، خرما، شیر کاکائو ،چای شیرین و سوپ می باشد.

وی افزود: حدود ۱۱ هزار نفر از زائران در صحن حرم با افطاری ساده اطعام می شوند و در صحن نجمه خاتون میزبان این عزیزان هستیم.

رحمتی پور گفت: ۴۰ تن از خادمان در آشپزخانه غذای گرم را آماده می کنند اما برای افطاری ساده ۴۰۰ نفر از خواهران و برادران که خادمان افتخاری هستند مشغول به آماده سازی می شوند.

وی عنوان کرد: در هنگام افطار گاهی میزبان مسئولان و مدیران و مقامات کشوری و بیوت علما هستیم که از این عزیزان در داخل مهمان سرا پذیرایی می شود.

وی همچنین گفت: غذای گرم عمدتا به جامعه هدف با ارائه فیش غذا توزیع می شود که از طیف های مختلف همچون بهزیستی،کمیته امداد،بنیاد شهید و معلولان هستند.

* خدمت رسانی ۷ هزار خادم به زائران و مجاوران دلخسته

محمدجواد جهانگیرزاده، معاون اجرایی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها نیز در مورد ضیافت افطار در حرم مطهر گفت: مردم مشارکت خوبی در برگزاری مراسم های افطاری دارند و به طور کلی در طول ماه مبارک رمضان ۳۲۷ هزار نفر اطعام می شوند.

وی تصریح کرد: هفت هزار خادم اعم از رسمی، قراردادی و افتخاری در ماه رمضان به زائران و مجاوران حرم کریمه اهل بیت(ع) خدمت رسانی می کنند.

جهانگیر زاده خاطرنشان کرد: به سبب تقاضای مردم، کسانی که می خواهند در این سفره افطار سهیم باشند می توانند از طریق شماره حساب های حرم یا کد دستوری *۷۴۱*۲۵۱# اقدام نمایند.

صدای اذان که بلند می شود همه هم نوا با این نوای ملکوتی به میزبانی سفره ضیافت کریمانه می روند و تصاویر با شکوهی از افطار در این مکان مقدس ترسیم می شود.

منبع: ایسنا