به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا تراشیون  در سخنانی در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر فاطمه معصومه سلام الله علیها به راهکارهای تقویت بنیه های عبادی فرزندان اشاره کرد و ابراز داشت: آموزش نماز جزء راهبردهای خانواده اسلامی و از آموزه های الزامی والدین نسبت به فرزندان است.

وی در ادامه ضمن اشاره به روایتی از اهل بیت علیهم السلام به اصل تدریج در آموزش نماز اشاره کرد و یادآور شد: وقتی فرزندان به سن سه سالگی رسیدند، اولین سخن ایشان را به عبودیت الهی آراسته نماییم؛ بر اساس روایات اسلامی نخستین کلمه‌ای که بهتر است فرزندان بر زبان جاری سازند، کلمه لا اله الا الله است تا شیطان در سایه سار آن بر زبان ایشان نفوذی نداشته باشد.

تراشیون به نگاه مادی گرایانه حوزه‌های تربیتی عصر کنونی، اشاره کرد و ابراز داشت: متاسفانه از همان ابتدا، کودکان را مبتنی بر نگاه مادی و اذکار دنیاگرایانه بار می آوریم درحالی‌که باید نگاه ما تغییر کند.

وی با بیان این که شنیدن و خاندان قرآن توسط مادر در دوران بارداری، بر روی بچه اثرات بسیار ارزشمندی دارد، اظهار داشت: رحم مادر نخستین محیط تربیتی فرزندان است؛ حتی بر اساس یافته های علمی فرزندان از همان هفت هفتگی در داخل رحم دریافت‌های بیرونی را حس نموده و بعد از گذشت ۶ ماه متوجه صداهای پیرامونی بیرون از رحم می‌شوند.

این کارشناس امور تربیتی، رحم را محیطی مهم در تربیت فرزندان توصیف کرد و با اشاره به این که بد اخلاقی و ناسازگاری کودکان بیشتر، متاثر در غفلت از تربیت رحمی است، اظهار داشت: در روایتی از اهل بیت علیهم السلام آمده، نیاز است تا کودکان در سه سال و هفت ماه و بیست روزگی، که خود این ارقام از رموزی خاص برخوردارند، هفت بار جمله محمد رسول الله را بر زبان جاری کرده، ارتباط با نبوت را برقرار نمایند.

وی افزود: در تربیت معنوی نیاز است تا در ۴ سالگی فرزندان را به ذکر صلوات آراسته، در ۵ سالگی شکل رکوع و سجده و در ۶ سالگی اذکار رکوع و سجده را به کودکان آموزش داده، زمانی که به هفت سالگی رسیدند ایشان را ترغیب کنیم تا به هر میزان از وضو را فرا گرفته و هر مقدار از نماز را که می داند بخواند. در این میان نباید به کودکان فشار آورد؛ باید اجازه داد هراندازه که کودک فرا گرفته را اجرا نماید.

تراشیون، با بیان این که بر اساس دیدگاه کارشناسان تربیتی دختران از همان ۷ سالگی قابلیت فراگیری کامل نماز داشته، پسران از ۹ سالگی آمادگی این مهم را دارند، اظهار داشت: بر اساس روایات اسلامی فرزندان عامل بهشتی شدن پدران و مادران هستند.

وی اهتمام به تدریج را اصل در نماز و مهمترین قاعده آموزش آن به کودکان توصیف کرد و با تاکید بر این که جنس تربیت جنس بافت و درهم‌تنیدگی آموزه های اخلاقی و تربیتی است، خاطرنشان کرد: لازم است تا فرزندان را به خواندن نماز ترغیب و انگیزه ادای نماز را در ایشان تقویت نماییم.

سخنران این مراسم، گام سوم تربیتی را کیفیت سازی نماز به عنوان اقیانوس بی انتهای تربیت معنوی توصیف کرد و یادآور شد: برای انگیزه بخشی و تقویت اهتمام به نماز در کودکان، باید به روش‌های مختلفی که ناظر به شرایط، اقتضائات و روحیات کودکان ذکر شده، توجه داشته باشیم.

وی الگودهی به فرزندان را از مهمترین روش‌های انگیزه بخشی دانست و با بیان این که پدران و مادران نمازهای خود را باید در منظر فرزندان بخوانند، خاطرنشان کرد: دیدن نماز خواندن پدر و مادر، تاثیر بسزایی بر انگیزه بخشی فرزندان دارد؛ چرا که ۶۷ درصد یادگیری انسان‌ها از منظر چشم دنبال می شود و تا بچه ها پدر و مادر را نبینند که نماز می خوانند، اهتمام چندانی به نماز نخواهند داشت.

تراشیون، با اشاره به اهمیت بهره‌گیری از ظرفیت هم سالان نمازخوان، اظهار داشت: هم سالان فرزندان، نقش معلمی در شخصیت سازی فرزندان دارند؛ نیاز است تا فرزندان خود را بیش از پیش وارد محیط مسجد و اماکن متبرکه نموده، آنها را در معرض همسالان قرار دهیم.

وی ضمن انتقاد از سیستم های اموزشی کشور، با بیان اینکه با نمازخانه ساختن و یا حضور امام جماعت برای ادای نماز نمی توان حق نماز را در عرصه تربیت ادا کرد، تصریح کرد: ترغیب گروه های هم سال به بحث نماز را باید جدی بگیریم. پدر و مادری که به تربیت نسل فرزندان خود اهمیت می دهند، باید به جایگاه های گروه های هم سال توجه ویژه ای داشته باشند.

این کارشناس امور تربیتی بیان سیره و سبک زندگی اولیای الهی و اهل بیت علیهم السلام در قالب داستان را از مهمترین پایه‌های تربیتی انگیزه بخش در نهان کودکان دانست و ابراز داشت: نیاز است تا در محیط خانه در مورد نماز صحبت و خاطره گویی کنیم؛ گفتگوی غیر مستقیم تاثیر تربیتی بسزایی دارد و در عمق ضمیر ناخودآگاه انسان اثرات پایداری را ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به این که آماده سازی محیط خانه برای نماز و عطرآگین کردن خانه در اوقات نماز، زمینه تربیت را در فرزندان تقویت می‌کند، خاطرنشان کرد: مهربان‌تر شدن پدر و مادر در هنگام نماز، قبل از نماز و حین نماز، انگیزه فرزندان را در ادای نماز افزایش می‌دهد.

تراشیون، حضور فرزندان در اماکن مذهبی از جمله حرم اهل بیت علیهم السلام، مساجد، بقاع متبرکه و امازادگان را در ارتقاء و تقویت انگیزه‌های معنوی بسیار موثر برشمرد و یادآور شد: تربیت، مرد میدان می خواهد و صرفا با نصیحت، حرف، ناله و نفرین و یا دعایی که لازم است، نمی توان به دستاورد تربیتی خاصی دست یافت.

وی با تاکید براین که بیش از هزار روایت تربیتی نسبت به فرزندان داریم، خاطرنشان کرد: در عرصه تربیت باید سرمایه گذاری بایسته‌ای برای زمانی که انسان به تفکر انتزاعی رسیده، وارد دوران بلوغ شده و دنبال چرایی‌هاست، داشته باشیم و بنیان های تربیتی او را تقویت نماییم.

تراشیون، در بخش پایانی سخنان خود، فقدان مراکز متمرکز بر ارتقاء عقاید فرزندان را از خلاء‌های امروز جامعه دینی دانست و یادآور شد: متاسفانه آنگونه که باید نسبت بر روی بعد اعتقادی فرزندانمان کار نکرده‌ایم؛ برای انگیزه بخشی، استمرار و تقویت بنیه‌های عبادی، باید سطحی از مفاهیم نماز را به فرزندان فرا دهیم.