سوال: هنگام اذان مغرب، افطار کردن بهتر است، یا خواندن نماز مغرب و عشاء؟

همه مراجع: خواندن نماز مغرب و عشاء بهتر است؛ ولى اگر کسى منتظر او است یا بسیار گرسنه است که نمى ‏تواند نماز را با حضور قلب بخواند، افطار کردن بهتر است.

دعای روز پانزدهم ماه مبارک رمضان :

اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی فِیهِ طَاعَهَ الْخَاشِعِینَ وَ اشْرَحْ فِیهِ صَدْرِی بِإِنَابَهِ الْمُخْبِتِینَ بِأَمَانِکَ یَا أَمَانَ الْخَائِفِینَ

خدایا در این ماه طاعت فروتنان را نصیبم کن، و سینه ام را براى انابه همانند بازگشت خاضعان باز کن به امان دادنت اى امان ده هراسندگان.

* ثواب روزه روز پانزدهم ماه مبارک رمضان :

سعیدبن جبیر مى گوید که از ابن عباس پرسیدم: اجر و پاداش کسى که در ماه رمضان، روزه بگیرد و حق آن را بشناسد چیست؟ گفت: خود را آماده کن تا تو را از آنچه که گوش هایت تا به حال نشنیده، و در دلت خطور نکرده آگاه کنم، و ذهن خود را از هر فکرى خالى کن، زیرا آنچه که تو از من خواستى، علم اولین و آخرین است. سعیدبن جبیر مى گوید از نزد ابن عباس بیرون آمدم و فرداى آن روز خود را براى شنیدن سخنان او آماده ساختم، و به هنگام طلوع فجر به خدمتش شتافتم و نماز صبح را خواندم، و آنگاه سؤال خود را به او یادآور شدم. ابن عباس رو به من کرد و گفت: از من بشنو آنچه را که من مى گویم: از رسول خدا (ص) شنیدم که مى فرمود: اگر مى دانستید چه فیضی براى شما در ماه رمضان نهفته است، مسلما بیشتر خدا را سپاس مى گفتید …. و در روز پانزدهم حاجات دنیوى و اخروى شما را برآورده مى کند، و آنچه را که به ایوب عطا کرده است به شما نیز ارزانى مى دارد، و دعایتان را اجابت مى فرماید، و حاملان عرش براى شما طلب آمرزش کنند، و خداوند در قیامت چهل نور به شما کرامت فرماید که ده نور از سمت راست و ده نور از سمت چپ و ده نور از روبرو و ده نور از پشت سر شما مى تابد. (امالی شیخ صدوق/مجلس دوازدهم/ص۴۸)

* نماز شب شانزدهم ماه مبارک رمضان:

دوازده رکعت (شش تا دو رکعتی)، در هر رکعت بعد از حمد دوازده مرتبه سوره تکاثر.

ثواب: حضرت علی (ع) فرمود: هرکس بخواند، از قبر خارج می شود در حالی که خوشحال است ندا می کند به شهادت ” اَنْ لا اِلهَ اِلا الله ” تا این که وارد قیامت شود پس امر می شود او را به بهشت برند.