به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها؛ خانم طباطبایی، استاد حوزه علمیه قم ظهر امروز در رواق حضرت خدیجه سلام الله علیها حرم حضرت معصومه سلام الله علیها با بیان اینکه یکی از القاب حضرت علی علیه السلام ابوتراب است، گفت: این لقب یکی از مشهور ترین القاب حضرت علی علیه السلام است که هم شیعه و هم سنی در کتاب‌های تاریخی خود این لقب را برای حضرت ذکر کرده اند.

وی افزود: این لقب را حضرت رسول(ص) به حضرت علی علیه السلام داده‌اند و در وجه تسمیه آن اختلاف وجود دارد که عده‌ای در این زمینه نقل می کنند که روزی پیامبر(ص)با گروهى از صحابه در نیمه جمادى الاولى سال دوم هجرى به تعقیب کاروان قریش که به سرپرستى ابوسفیان عازم شام بود، پرداختند و  تا نقطه ‏اى به نام «عشیره» پیش رفتند، اما اثرى از کاروان قریش نیافتند و در یکى از روزها که در عشیره بودند، پیامبر بر بالین على علیه السلام و عمار آمد ند و دید ند که خوابیده اند و بر سر و صورت على خاک نشسته است و حضرت آن دو را با مهربانى و ملاطفت بیدار کردند.

استاد حوزه علمیه خواهران ادامه داد: حضرت رسول(ص) خطاب به  حضرت على علیه السلام فرمود: «اى ابوتراب (آغشته به خاک) برخیز، آیا نمی خواهى شقی ‏ترین مردمان روى زمین را به تو معرفی کنم که یکى به نام احمیر (لقب قدار بن سالف) است که ناقه صالح پیامبر را پى کرد و دیگرى کسى است که شمشیر بر فرق تو مى زند و محاسن تو را به خون سرت رنگین مى کند» و از آن پس على علیه السلام میان مسلمانان به ابوتراب معروف شدند و چون این کینه را رسول خدا(ص) به حضرت علی علیه السلام داده بودند حضرت علی علیه السلام این کنیه را بسیار دوست داشتند.

خانم طباطبایی اظهار کرد: همچنین عبایه بن ربعى در وجه دیگر این نامگذارى نقل می کند که به ابن عباس گفتم چرا رسول خدا(ص) حضرت على علیه السلام را «ابوتراب»نامید گفت چون على صاحب زمین است و پس از پیامبر حجت خدا بر اهل زمین است و به وسیله او زمین و آرامش آن باقى است، از این رو او را «ابوتراب» نامید و از رسول خدا(ص) شنیدم که وقتى روز قیامت به پا مى شود،آن قدر ثواب و کرامت نصیب شیعیان على علیه السلام مى شود  و کفار با دیدن این صحنه مى گویند که اى کاش ما از خاک یعنی از شیعیان على بن ابى طالب علیه السلام بودیم.

وی افزود: بعد از این لقب دادن یکی از کرامت هایی که خداوند به حضرت علی علیه السلام دادند این بود که خاک‌ها برای ایشان آینده، گذشته و حال انسان‌ها را تا روز قیامت بیان کرد و همانطور که در روایت ها به این موضوع اشاره شده یکی از شاهدان و گواهان قیامت خاک و حضرت علی علیه السلام هستند.

خانم طباطبایی اظهار کرد: بر همین اساس و همانطور که در علت نامگذاری حضرت علی  علیه السلام به این لقب عنوان شد واژه قرآنی «تراب» اشاره به شیعیان حضرت علی علیه السلام دارد و در قیامت شیعیان حضرت علی علیه السلام با نام تراب مورد خطاب و رحمت  خداوند قرار می گیرند.

وی افزود: با وجود اینکه این لقب در میان مسلمان نشان دهنده جایگاه عظیم حضرت علی علیه السلام بود ولی بنی امیه بعد از شهادت حضرت علی علیه السلام از روی کینه و حسادت این لقب را برای حضرت علی علیه السلام بیان می‌کردند و با این خطاب حضرت را بر بالای منبر مورد لعن قرار می دادند.

تفسیر بنی امیه در مورد لقب ابوتراب برای حضرت علی علیه السلام افترای محضبه حضرت زهرا سلام الله علیها و حضرت علی علیه السلام است

استاد حوزه علمیه خواهران تصریح کرد: متأسفانه بنی امیه برای اینکه بتوانند حضرت علی علیه السلام را بد نام کنند بر بالای منبر در میان مردم می‌گفتند که علی علیه السلام به این علت ابوتراب نامیده شده که هر گاه از حضرت زهرا سلام الله علیها ناراحت می‌شد به مسجد رفته و مشتی خاک بر سر خود می‌ریخت به همین علت پیامبر(ص) ایشان را لقب ابوتراب دادند که باید گفت این دروغ محض است و حضرت علی علیه السلام بارها در خصوص جایگاه حضرت زهرا سلام الله علیها به خدا قسم خورده و فرموده اند که به خدا قسم که فاطمه سلام الله علیها حتی یکبار مرا به خشم نیاورده است و این حدیث را به وفور شیعه و اهل سنت نقل کرده‌اند و در کتاب‌های خود حضرت زهرا سلام الله علیها را بهترین زنان عالم و سیده نسا العالمین عنوان کرده‌اند و چگونه ممکن است بانویی که در منابع شیعه و اهل سنت سرور زنان بهشتی تا روز قیامت معرفی شده، همسر خود را رنجیده خاطر کرده و آزار دهد و موجب شود که او خانه خود ار ترک کند.