آری، هرکس «آخرت» را بجوید و بطلبد و برای آن تلاش و سعی شایسته بنماید و دارای ایمان هم باشد، چنین کسانی سعی­شان «مشکور» است.(اسراء.آیه۱۹) از خداوند می­خواهیم روزه ما و اعمال الهی ما را سعی مشکور برشمارد و گناهان ما را مورد بخشایش قرار دهد.

سوال: اگر استاد یا دانشجو به طور اتفاقى، به شهرى غیر از محل درس مسافرت کند، نماز و روزه او چگونه است؟

همه مراجع (به جز آیت الله سیستانى): نماز شکسته است و روزه او صحیح نیست.

آیه اللَّه سیستانى: نماز تمام و روزه صحیح است.

دعای روز بیست و ششم ماه مبارک رمضان :

اللَّهُمَّ اجْعَلْ سَعْیِی فِیهِ مَشْکُوراً وَ ذَنْبِی فِیهِ مَغْفُوراً وَ عَمَلِی فِیهِ مَقْبُولاً وَ عَیْبِی فِیهِ مَسْتُوراً یَا أَسْمَعَ السَّامِعِینَ

خدایا کوششم را در این ماه مورد سپاس، و گناهم را آمرزیده، و عملم را پذیرفته، و عیبم را پوشیده قرار ده، اى شنواترین شنوایان.

* ثواب روزه روز بیست و ششم ماه مبارک رمضان :

سعیدبن جبیر مى گوید که از ابن عباس پرسیدم: اجر و پاداش کسى که در ماه رمضان، روزه بگیرد و حق آن را بشناسد چیست؟ گفت: خود را آماده کن تا تو را از آنچه که گوش هایت تا به حال نشنیده، و در دلت خطور نکرده آگاه کنم، و ذهن خود را از هر فکرى خالى کن، زیرا آنچه که تو از من خواستى، علم اولین و آخرین است. سعیدبن جبیر مى گوید از نزد ابن عباس بیرون آمدم و فرداى آن روز خود را براى شنیدن سخنان او آماده ساختم، و به هنگام طلوع فجر به خدمتش شتافتم و نماز صبح را خواندم، و آنگاه سؤال خود را به او یادآور شدم. ابن عباس رو به من کرد و گفت: از من بشنو آنچه را که من مى گویم: از رسول خدا (ص) شنیدم که مى فرمود: اگر مى دانستید چه فیضی براى شما در ماه رمضان نهفته است، مسلما بیشتر خدا را سپاس مى گفتید … و چون روز بیست و ششم فرا رسد، خداوند از روى رحمت به شما نظر مى افکند، تمام گناهانتان را مى آمرزد، مگر خونهاى به باطل ریخته شده و اموال بناحق تصرف شده، و خانه شما را روزى هفتاد بار از (آلودگى به) غیبت و دروغ و بهتان پاک مى سازد. (امالی شیخ صدوق/مجلس دوازدهم/ص۴۸)

* نماز شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان:

چهار رکعت (دو تا دو رکعتی)، در هر رکعت بعد از حمد سوره تبارک و اگر حفظ ندارد بیست و پنج مرتبه سوره توحید را بخواند.

ثواب: حضرت علی (ع) فرمود: هر کس بخواند، خدا گناهان او و پدر و مادرش را می آمرزد.