سوال: آیا می شود در زمان غیبت نماز عیدین را اقامه کرد ؟

نماز عید فطر و قربان در زمان حضور امام زمان علیه السلام واجب است و باید به جماعت خوانده شود، و در زمان ما که امام علیه السلام غایب است مستحب می باشد. و احتیاط واجب آن است که آن را به جماعت نخوانند، ولی به قصد رجاء مانع ندارد. ولی چنانچه ولی فقیه یا مأذون از طرف او، اقامه جماعت نماید، اشکال ندارد.

دعای روز بیست و نهم ماه مبارک رمضان :

اللَّهُمَّ غَشِّنِی فِیهِ بِالرَّحْمَهِ وَ ارْزُقْنِی فِیهِ التَّوْفِیقَ وَ الْعِصْمَهَ وَ طَهِّرْ قَلْبِی مِنْ غَیَاهِبِ التُّهَمَهِ یَا رَحِیما بِعِبَادِهِ الْمُؤْمِنِینَ

خدایا در این ماه با رحمتت فروگیر و توفیق و خود نگهدارى نصیبم کن، و از تیرگی هاى تهمت دلم را پاک گردان، اى مهربان به بندگان با ایمان.

* ثواب روزه روز بیست و نهم ماه مبارک رمضان :

سعیدبن جبیر مى گوید که از ابن عباس پرسیدم: اجر و پاداش کسى که در ماه رمضان، روزه بگیرد و حق آن را بشناسد چیست؟ گفت: خود را آماده کن تا تو را از آنچه که گوش هایت تا به حال نشنیده، و در دلت خطور نکرده آگاه کنم، و ذهن خود را از هر فکرى خالى کن، زیرا آنچه که تو از من خواستى، علم اولین و آخرین است. سعیدبن جبیر مى گوید از نزد ابن عباس بیرون آمدم و فرداى آن روز خود را براى شنیدن سخنان او آماده ساختم، و به هنگام طلوع فجر به خدمتش شتافتم و نماز صبح را خواندم، و آنگاه سؤال خود را به او یادآور شدم. ابن عباس رو به من کرد و گفت: از من بشنو آنچه را که من مى گویم: از رسول خدا (ص) شنیدم که مى فرمود: اگر مى دانستید چه فیضی براى شما در ماه رمضان نهفته است، مسلما بیشتر خدا را سپاس مى گفتید … و چون روز بیست و نهم فرا مى رسد، خداوند یک میلیون محله و در هر محله اى خیمه اى سپید رنگ، و در هر خیمه اى تختى از کافور سپید و بر هر تختى هزار بستر از سندس سبز رنگ، و بر هر بستر حوریه اى است که هفتاد جامه پوشیده است و داراى هفتاد هزار گیسو که با در و یاقوت زینت یافته اند، به شما کرامت فرماید. (امالی شیخ صدوق/مجلس دوازدهم/ص۴۸)

* نماز شب سی ام ماه مبارک رمضان:

دوازده رکعت ( شش تا دو رکعتی)، در هر رکعت بعد از حمد بیست مرتبه سوره توحید و بعد از سلام صد مرتبه صلوات.

ثواب:حضرت علی (ع) فرمود: ختم می کند خدای تعالی از برای وی به رحمت.