به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها حجت الاسلام افتخاری، بعد از ظهر امروز در شبستان امام خمینی(ره) با تأکید بر اینکه اسلام دین کاملی است و یک سری از دستورات و احکام را برای حفظ امنیت جامعه و افراد وضع کرده است، گفت: احکام حجاب و نگاه از جمله احکامی بوده که اسلام آن را در راستای حفظ امنیت در جامعه وضع کرده و برخلاف تصور عامه مردم احکام نگاه و حجاب، احکامی فردی و شخصی محسوب نمی شود.

وی افزود: علت اینکه این احکام ارتباط مستقیمی با موضوع امنیت فردی و اجتماعی دارد این است که در صورتی که این احکام رعایت نشود جامعه دچار مشکلات جدی می‌شود و همانطور که امروز شاهد هستیم بسیاری از  جنایت ها و قتل ها در اثر رعایت نکردن هم این احکام در جامعه به وجود آمده است.

کارشناس احکام شرعی با بیان اینکه در مورد احکام نگاه یکی از موضوعاتی که مورد تأکید قرار گرفته این است که مرد از نگاه به بدن زن نامحرم خودداری کند، افزود: حتی اگر این نگاه با قصد لذت همراه نباشد باز هم مرد از نگاه به بدن زن نامحرم منع شده است زیرا همین نگاه بدون قصد هم می‌تواند زمینه‌ساز گناه و وسوسه شیطان باشد.

حجت الاسلام افتخاری تصریح کرد: در اینجا منظور از بدن زن نامحرم، تمام  بدن زن است و مرد حق ندارد حتی به یک تار مو از بدن زن نامحرم نگاه کند و در اینجا حکم شامل تمامی قسمت‌های بدن می‌شود و حتی این نگاه همانطور که گفته شد اگر با قصد لذت هم نباشد باز جایز نیست.

وی افزود: حتی شارع مقدس قدم و گردن زن و مچ های او را هم جز بدن اعلام کرده و نگاه به این قسمت‌ها را توسط مرد نامحرم حرام اعلام کرده و مردان باید در این زمینه دقت داشته باشند که در زمینه نگاه به زنان به طور حتم احکام نگاه را رعایت کنند.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: احکام نگاه تنها مختص آقایان نبوده بلکه خانم‌ها هم از نگاه به بدن مرد نامحرم منع شده‌اند و نگاه به بدن مرد نامحرم چه با قصد لذت باشد و چه با قصد لذت نباشد حرام است البته نگاه به گردن و مچ دست‌ها و پاها که معمولاً مردان نمی پوشانند اشکال ندارد ولی اگر همین نگاه هم همراه با لذت باشد نگاه کردن به این قسمت‌ها هم مشمول حکم تحریم خواهد بود.

حجت الاسلام افتخاری با تأکید بر اینکه نگاه خانم‌ها به بدن پسر بچه‌ای که بالغ نشده ولی خوب را از بد تشخیص می‌دهد جایز نیست و بهتر است که زنان از نگاه به بدن پسربچه های نامحرم خودداری کنند، گفت: همچنین بانوان اجازه ندارند در مقابل پسر بچه‌ای که هنوز به سن تکلیف نرسیده ولی خوب را از بد تشخیص می‌دهد بی حجاب حاضر شوند بلکه باید خود را در مقابل این پسربچه ها بپوشانند و حجاب اسلامی را همانطور که در دستورات دین آمده رعایت کنند تا در این زمینه مفسده ای ایجاد نشود.