به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، حجتالاسلام والمسلمین مشرف در نشست تخصصی معارفی حرم مطهر که در شبستان نجمه خاتون(س) برگزار شد با اشاره به اینکه به بررسی ضرورت فهم صحیح آیات قرآن کریم پرداخت و گفت: مراحل فهم صحیح و روشمند قرآن کریم سه مرحله را در دامنه تخصصی خود دارد که شامل مرحله پیش از تفسیر که مرتبط با موضوع ادبیات عرب است.
مدیر معارف قرآن و عترت آستان مقدس مرحله فهم تفسیر را دومین مرحله فهم روشمند قرآن کریم عنوان کرد و گفت: در تفسیر قرآن کریم باید چهار گام از سوی مفسر طی شود تا تفسیر به تفسیر معیار اسلامی تبدیل شود؛ بر اینی اساس مرحله رفع ابهام اولین مرحله تفسیری قران کریم است.
وی تفسیر را در منظر قرآن کریم کشف جدی مراد خداوند متعال در الفاظ است، گفت: تفسیر مرحله فرای ترجمه است چنانچه که در ترجمه شاهد آن هستیم که مترجم الفاظ را از زبان مبدأ برای فهم مخاطب زبان مقصد اقدام به مشابه یابی واژه میکند.
حجت الاسلام والمسلمین مشرف با بیان این که کشف مراد حقیقی خداوند متعال در بیان علامه طباطبائی سهگام اساسی دارد، اظهار کرد: رفع ابهام از الفاظ قرآن کریم اولین گام حیاتی یک تفسیر دقیق است؛ بر این اساس باید توجه داشت قرآن کریم دارای متنی ساده قابلفهم و روانی دارد این در حالی است که باوجود این متن روان نکاتی برجسته و دقیقی دارد که باید از آن مفاهیم و نزدیکی آن به ذهن مخاطبان قرآنی ابهامزدایی شود.
وی با اشاره به اینکه برخی از آیات قرآن کریم معارف عظیمی را به همراه دارد، گفت: آیتالله مصباح یزدی روش تفسیر قرآن به قرآن را در منظر علامه طباطبائی چنین تشریح فرمودند که«علامه طباطبائی میفرمود: اهتمام ما باید این باشد که قرآن را با روشی متقن مورداستفاده قرار دهیم تا ازاینگونه لغزشها برکنار بمانیم؛ و همانگونه که در مقدمه تفسیر المیزان و جایجای این تفسیر شریف میفرمایند، ایشان این حقیقت را از روش اهلبیت(ع) الهام گرفتهاند.»
مدیر معارف قرآن و عترت آستان مقدس ادامه داد: بر اساس اعلام آیتالله مصباح یزدی علامه طباطبائی معتقد است«روشی که اهلبیت(ع) به دوستان خود آموختند و همچنین در برابر کسانی که در مقام مناظره با اهلبیت سلاماللهعلیه برمیآمدند سعی میکردند از این روش استفاده کنند، این بود که شبهات مطرحشده درباره بعضی آیات را با آیات دیگری پاسخ میدادند که معنای روشنتری دارند و به تعبیر معروف، قرآن را با قرآن تفسیر میکردند.»
وی با اشاره به اینکه در تفسیر قرآن به دو دسته محکمات و متشابهات تقسیم میشود، گفت: محکمات در حقیقت آیات روشن قران کریم هستند که جای هیچگونه انکار و توجیه و سوءاستفاده در آنها و جود ندارد؛ بر این اساس متشابهات به دلیل بالا بودن سطح علمی آیه درباره بهراحتی قابلدرک نیستند و نیاز به مقدماتی دارد چرا که از عوالمی سخن به میان آمده است که از دسترس ما بیرون است.