به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم، در بیان نکات تفسیری جزء پانزدهم قرآن کریم در محفل جزء خوانی حرم مطهر بانوی کرامت، ضمن تبریک میلاد باسعادت امام حسن مجتبی علیه‌السلام به فرازهایی از آیات نورانی جزء پانزدهم قرآن کریم در سوره مبارکه اسرا و آیاتی از سوره مبارکه کهف اشاره نمود و اظهار داشت: قران کریم در آیه ۸۱ سوره مبارکه اسراء می‌فرماید؛ «وَقُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ کَانَ زَهُوقًا»، و بگو حق آمد، و باطل نابود شد؛ یقیناً باطل نابودشدنی است.

 وی در ادامه به ارتباط این آیه با موضوع نبوت اشاره نمود و با بیان این که انبیا الهی واسطه فیض بین خدای متعال و مخلوقات هستند و آمدند تا نور توحید را در جوامع ظلمانی بشر منتشر کنند، خاطرنشان کرد: انبیا آمده‌اند تا مردم را به زندگی خداپسندانه دعوت کنند و در این مسیر با فراز و نشیب‌هایی مواجه بودند.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت تعبیر رهبر معظم انقلاب دررابطه‌با فرجام کار انبیا در رسیدن به اهداف نبوت را موردتوجه قرار داد و اذعان داشت: در یک نگاه ابتدایی و بررسی آماری شاید به ذهن بیاید که انبیا الهی با همه تلاش‌هایی که کردند، موفقیت چندانی نداشتند.

 وی در ادامه در پاسخ به نحوه ارزیابی و قضاوت انبیای الهی با تأکید بر این که بر پایه تعالیم قرآنی یقیناً انبیا الهی پیروز تاریخ و نقطه مقابل که جبهه دشمنان انبیا هستند شکست‌خوردگان تاریخ‌اند، اظهار داشت: انبیا جلوه حق‌اند و دشمنان انبیا جلوه باطل؛ بر اساس تعلیم قرآنی به‌ویژه در آیه ۸۱ سوره اسراء، انبیا حتماً پیروزند که البته این نکته نیازمند تبیین است.

 حاج ابوالقاسم در تشریح فراز «إِنَّ الْبَاطِلَ کَانَ زَهُوقًا» با اشاره به این که باطل اضمحلال یافتنی است و در ذاتش نابود شدن خوابیده است؛ اظهار داشت: قرآن کریم در آیات ۱۸ سوره انبیا، ۱۷۱ سوره صافات و ۵۱ سوره غافر بر این نکته تصریح می‌کند.

 وی در پاسخ به چرایی پائین بودن عدد پیروان انبیا در گستره تاریخ با تأکید بر این که ما باید هدف انبیا الهی را بررسی کنیم و همواره پیروز آن کسی است که به هدفش نائل می‌شود، یادآور شد: خداوند متعال در سوره مبارکه نسا در تبیین هدف بعثت انبیا می‌فرماید؛ ۱۲۴ هزار پیغمبر را فرستادیم تا حجت بر مردم تمام شود؛ به تعبیر دیگر هدف انبیای الهی ارائه برنامه کامل برای تمام نیازها و ساحت‌های زندگی بشر اعم از نیازهای خانوادگی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و… است. تا پس از آن کسی حجتی بر خدا نداشته باشد که خدایا نمی‌دانستم چگونه باید زندگی کنم.

 سخنران محفل معارفی حرم مطهر با بیان این که انبیا شیوه خدایی زیستن را به بهترین شکل برای مردم تبیین کردند و این شیوه در دسترس همه مردم جهان قرار دارد، خاطرنشان کرد: انبیای الهی یک حرکت کلان را در طول تاریخ جلو بردند تا رسید به پیامبر خاتم حضرت محمد صلی‌الله علیه و آله و این برنامه زندگی در زمان ایشان به کمال رسید.

 حاج ابوالقاسم به تعبیر الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی اشاره نمود و با بیان این که اگر زندگی تک تک پیامبران را به صورت مقطعی ارزیابی کنیم، ممکن است شبهه عدم موفقیت کامل انبیا در حیاتشان برسیم، اظهار داشت: حرکت انبیا را باید در یک نگاه کلان مورد بررسی قرار داد و نگاه جامعی به حرکت انبیا داشت.

 وی افزود: ممکن است تک تک انبیا در زمان خود با ناکامی‌هایی مواجه شده باشند که علت این ناکامی را باید ارزیابی کرد؛ چرا که کامیابی انبیا الهی در زمان خودشان دو شرط اساسی دارد که قرآن کریم این دو شرط را بیان کرده است؛ شرط اول همراهی مومنان و دوم صبر و استقامت در برابر سختی‌های راه. هرگاه پیامبری از این دو عنصر برخوردار بود، پیروز میدان‌ها شد و اگر از چنین همراهانی محروم بود به حسب ظاهر در زمان خودش مغلوب دشمن قرار گرفت. اما در حرکت کلی و کلان انبیا الهی پیروز بودند.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت به بخش‌هایی از کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی مقام معظم رهبری اشاره نمود و ابراز داشت: هرگاه مسلمانان در کنار رهبر الهی قرار گرفتند و صبر و استقامت به خرج دادند، پیروز شدند و هرگاه امت امام خودش را تنها گذاشت، حتی اگرچه آن امام، امامی مثل امام حسین بود به حسب ظاهر شکست خورد و در میدان نبرد به شهادت رسید.

 حاج ابوالقاسم با تاکید بر این که اگر مسلمانان دو عامل ایمان و صبر را در پیش بگیرند، جامعه اسلامی از لحاظ فرهنگی، سیاسی و اقتصادی پیشتاز جهان خواهد بود، اظهار داشت: اگر مسلمانان عالم از کشورهای اسلامی و نیز توده‌ها و ملت‌های مسلمان و به طور کلی امت عظیم اسلام، ایمان پیدا کنند و صبور باشند؛ بر جهان کفار غلبه خواهند کرد.