به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیها السلام حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی در دیدار مسئولان موکب آستان مقدس حضرت معصومه علیها السلام با بیان این که اربعین دامنه بسیار وسیعی پیدا کرده است، گفتند: بزرگترین اجتماع مذهبی در دنیا راهپیمایی عظیم اربعین است که افتخاری برای مسلمانان و پیروان مکتب اهل بیت(ع) به شمار می رود.

ایشان افزودند: مسأله ای که در اربعین بسیار به چشم می خورد، موضوع فداکاری عمومی و محبت همگانی است که مدینه فاضله ای در مسیر پیاده روی نجف تا در کربلا و خود کربلا تشکیل می دهد، در این مسیر همه خدمت مخلصانه می کنند و فضای عجیبی در طول آن ایام وجود دارد که ای کاش در تمامی ایام برای مردم به وجود می آمد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که اربعین یک نمونه عینی است که انسان ها می توانند در محیطی پرجمعیت نسبت به یکدیگر محبت و فداکاری داشته باشند، اظهار داشتند: در طول این مدت انسان ها در اوج صمیمت و فداکاری با هم زندگی می کنند.

ایشان ادامه دادند: اربعین سرمایه عظیم و مهم شیعه است که می توان از ظرفیت های آن برای اجرای برنامه های گوناگون فرهنگی استفاده کرد، باید کار فرهنگی انجام شود؛ ممکن است برخی از زوار در طول کل سال در چنین برنامه های مذهبی شرکت نکنند که گاهی با احکام و مسائل نماز آشنا نیستند، حال که این افراد به عشق امام حسین علیه السلام مجذوب شدند آمادگی پذیرش دارند که باید از فرصت استفاده کرد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که کمبودهای احکام و آشنایی با معارف دین در چنین فرصت هایی باید برطرف و به زائران آموزش های لازم داده شود، ابراز داشتند: همه باید به صورت عمومی آشنای به قرآن، اهل بیت(ع) و وظایف شرعی خود شوند.

ایشان عنوان کردند: توصیه خاصی که دارم این است که باید پیش بینی زائرسرا کنید، باید زائرسرایی بزرگ ساخته شود تا تمام سال به زوار خدمت رسانی کنند، می توان کتابخانه یا حتی حوزه علمیه ای در آن فضا تأسیس کرد.

این مرجع تقلید خاطرنشان کردند: باید برنامه ریزی کاملی با مشورت های لازم انجام شود که بیشترین بهره برداری برده شود؛ در راهپیمایی اربعین با توجه به این که جمعیت بسیاری حضور دارند باید مسائل بهداشتی رعایت شود و زائران را باید به این مسأله توصیه کرد.

وی اضافه کرد: الحمدلله تا کنون مشکلی پیدا نشده و ان شاءالله که حادثه ای پیدا نشود، ما می گوییم که آل سعود نتوانستند ۳ میلیون حاجی را در موسم حج اداره کنند اما ۲۰ میلیون زائر در اربعین حسینی به خوبی اداره می شوند باید مراقب باشیم که این مسأله ادامه دار باشد، نباید به واسطه برخی عجله کردن ها عده ای آسیب ببینند.