به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام، حجت الاسلام محمد عباسی نیا در شبستان نجمه خاتون با بیان این که بازی نیاز اولیه و ضروری کودکان است، گفت: هر چه میزان اشتغال کودک به بازی های سازنده و سالم بیشتر باشد به همان میزان زمینه بهبود فکر، ذهن و جسم کودک افزایش می یابد.

وی با اشاره به اینکه در هیچ زمانی مثل سال های اولیه زندگی بازی تاثیر خود را بر رشد و پرورش انسان نشان نمی دهد، افزود: کودک در هنگام بازی می تواند کشف کند که چه کسی بوده و چه توانایی ها دارد و یاد می گیرد که دنیا چیست و چگونه می تواند خود را با آن هماهنگ کند.

سخنران حرم حضرت معصومه سلام الله علیها تصریح کرد: بازی موجب تقویت اعتماد به نفس کودک شده و بازی کردن بچه ها راهی است به سوی شکل گیری شخصیت سالم و مفید آنها و در نتیجه برای این که کودک در آینده زندگی خوب و بالنده ای داشته باشد نیازمند فرایند بازی و بازی کردن است و والدین باید نسبت به این موضوع توجه جدی داشته باشند.

حجت الاسلام عباسی نیا اظهار کرد: در تعریف بازی باید به این نکته اشاره کرد که بازی به هر گونه فعالیت جسمی یا ذهنی هدفداری که به صورت فردی یا گروهی انجام می پذیرد گفته می شود که موجب کسب لذت و اقناع نیازهای کودک می شود.

وی با تاکید بر نقش موثر بازی در رشد اجتماعی کودک افزود: بازی موجب ارتباط کودک با محیط بیرون می شود و دنیای اجتماعی اورا گسترش داده و استعدادهای نهفته او را شکوفا کرده و خلاقیت او را بروز می دهد.

سخنران حرم مطهر توسعه همکاری، همیاری و مشارکت کودک، آشنایی با قوانین و مقرارت،همانند سازی با بزرگسلان، آشنایی با مفهوم سلسله مراتب، تجربه شکست و پیروزی درقالب یک رقابت واقعی، قدرت ابراز وجود وحمایت از افراد ضعیف را از مهم ترین نتایج مثبت بازی کردن برای کودکان عنوان کرد.

حجت الاسلام عباسی نیا با اشاره به اینکه بازی موجب رشد عاطفی کودک می شود، ادامه داد: در قالب بازی نیاز کودک به برتری جویی ارضا می شود و بازی موجب می شود که کودک بتوانند احساسات مختلف خود از قبیل غم، شادی، هیجان، کینه، ترس و حسادت را ابراز کند.

وی با بیان این که بازی کردن تمایل کودک به جنگجویی و ستیزه گری را کم می کند، یادآورشد: بازی کردن برون نگری کودک را افزایش داده و همین موضوع در رشد و ثبات شخصیتی کودک نقش بسیار مهمی دارد؛ بنابراین والدین تا جایی که می توانند باید بستر بازی کردن را برای کودکان خود فراهم کنند و باید دقت کنند که آن بازی که موجب رشد شخصیت کودک می شود نشستن پای کامپیوتر نیست بلکه بازی هایی در رشد شخصیتی کودک ثمر بخش است که بتواند از نظر جسمی و ذهنی کودک را مشغول کرده و زمینه فعالیت جسمی و ذهنی او را فراهم کند.