به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام، فاطمه رفیعی مقدم، با بیان اینکه پرسشگری، جمع آوری اطلاعات، ارزیابی اطلاعات جمع آوری شده و نتیجه گیری از این اطلاعات از مهم ترین اصول تفکر انتقادی و نقادانه است، گفت: افرادی که مهارت تفکر نقادانه و انتقادی را دارند روحیه پرسشگری داشته و همواره به دنبال پرسیدن سؤالات مناسب از خود و دیگران برای فهم دقیق مطالب و موضوعات مختلف هستند، بنابراین داشتن روحیه پرسشگری اولین ویژگی تفکر انتقادی و نقادانه است.

وی با اشاره به اینکه افرادی که دارای تفکر انتقادی هستند خود نقد پذیر بوده، ادامه داد: داوری و قضاوت چنین افرادی نسبت به دیگران به دور از لجبازی و تعصب های شخصی است.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: افرادی که دارای تفکر انتقادی بوده هر چیزی را به سادگی و بدون تفکر نه می پذیرند و نه رد می کنند.

خانم رفیعی مقدم با تاکید بر اینکه افرادی که دارای تفکر انتقادی سعی می کنند که از منابع مختلف درباره موضوع مورد نقد اطلاعات جمع آوری کنند تا ارزیابی درستی راجع به موضوع داشته باشند، گفت: این افراد نسبت به مسائل و موضوعات مختلف نگرش و دید وسیع و دقیقی دارند.

وی با بیان اینکه این افراد به جنبه های مثبت و منفی مسأله توجه داشته و یکسونگر نیستند، افزود: چنین افرادی قدرت استنتاج، تحلیل و درک موضوعات مختلف را دارا هستند.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: این افراد با ذهن باز و متفکرانه نسبت به مسائل مختلف اظهار نظر می کنند.

خانم رفیعی مقدم با بیان اینکه معمولا انسان های نقاد قدرت شتخیص درست را از نادرست را دارند، اظهار کرد: این افراد گوینده ای متفکر و منطقی و شنونده ای فعال هستند.

وی با اشاره به اینکه این افراد در عین توجه به تمام ابعاد موضوع مورد انتقاد، جزئیات آن را نیز در نظر می گیرند، افزود: این افراد به این مسأله معتقد هستند که ممکن است راه حل یا نظر خودشان و دیگران در مورد یک مساله همیشه درست نباشد.

استاد حوزه علمیه خواهران افزود: افراد دارای تفکر انتقادی به ندرت فریب وعده های دیگران را می خورند؛ زیرا همواره عاقبت اندیش بوده و نسبت به عاقبت کار خود و دیگران چاره اندیشی دارند؛ بنابراین افراد دارای تفکر انتقادی را می توان در زمره انسان های موفق به حساب آورد.

خانم رفیعی مقدم با اشاره به اینکه این افراد معمولا به راحتی جذب گروه ها و افراد مختلف نمی شوند، یادآور شد: همانطور که گفته شد نه تنها تفکر نقادانه و انتقادی نشانه عیب جویی و بد بودن فرد نیست بلکه یکی از راز های موفقیت افراد را می توان در همین نوع نگرش به مسائل و عالم هستی جستجو کرد.