به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین همتی، عصر چهارشنبه در آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان اینکه پدر و مادر نمی توانند نسبت به امر تربیت فرزند خود بی اعتنا بوده و منتظر برخورد فرزندانش با مشکلات باشند تا او توانایی و مهارت های لازم را کسب کند، گفت: والدین باید قبل از این که فرزند آنها دچار مشکل شود دانش حل مسائل و مشکلات را به او بیاموزنند.

وی آگاه سازی فرزندان نسبت به مهارت های زندگی را از ضرورت های تربیت دینی فرزند برشمرد و افزود: یکی از مهارت هایی که فرزندان باید با آن آشنا شوند مهارت تفکر نقاد است و تفکر نقاد به معنای تشخیص سره از ناسره و تیز بینی در امور مختلف است.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: در قرآن کریم این موضوع مورد تأکید قرارر گرفته است و خداوند در این زمینه می فرماید«فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ».

حجت الاسلام والمسلمین همتی افزود: این آیه بیانگر آزاداندیشی مسلمانان و انتخابگری ایشان در مسائل مختلف است و به مؤمنان اجازه می‌دهد سخنان دیگران را مطالعه و بررسی کنند و اهل تحقیق باشند.

وی افزود: این آیه نشان می دهد که ما باید فرزندان خود را به گونه ای تربیت کنیم که در هنگام هجوم اطلاعات بتوانند تجزیه و تحلیل و تفکر کرده و بهترین قول را تشخیص داده و از آن تبعیت کنند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه کودکان از سن ۳ تا ۶ سال بسیار کنجکاو بوده و به سوالات ذهنی خود پاسخ می دهند، گفت: به عبارت دیگر کودکان در این سن و سال دانشمندان کوچکی هستند که نظریه طرح کرده و به آن پاسخ می دهند و والدین باید این توانایی پرسشگری فرزندان خود را تقویت کنند.

وی افزود: اگر توانایی پرسشگری و تجزیه و تحلیل در کودک مورد بی مهری قرار گیرد کودک به مرور زمان و در بزرگسالی به فردی تبدیل می شود که هرچه را که به او بگویند بدون تفکر می پذیرد و فردی دمدمی مزاج می شود؛ در حالی که ویژگی افراد دارای تفکر نقاد این است که هیچ چیز را بدون دلیل و تجزیه و تحلیل نپذیرفته و اهل تفکر هستند.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: والدینی که کودکان پرسشگری دارند در ابتدا باید انگیزه فرزند خود را از پرسش بدانند زیرا بعضی از کودکان از پرسش به دنبال اکتشاف نبوده بلکه به دنبال بازی کردن با والدین هستند زیرا از بی توجهی والدین خسته شده اند بنابراین باید نیاز اصلی این کودکان را برطرف کرد.

وی یادآور شد: همچنین اگر قصد کودک دانستن و اکتشاف یک مسأله است والدین باید در این عرصه کودک خود را همراهی کنند تا به جواب سوال خود دست پیدا کند.