کارشناس علوم تربیتی کودک گفت: مدرسه خانه دوم کودک است بنابراین یکی از اولویتهای تربیتی والدین انتخاب مدرسه مناسب برای کودکان است.
به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام، حجتالاسلام محمد عباسی نیا شب گذشته در آستان حضرت معصومه(س) بابیان اینکه فاکتورها و معیارهای زیادی در امر تربیت کودک دخیل هستند، گفت: محیط خانواده، اجتماع، دوستان، خواهر و برادر بزرگتر و مدرسه ازجمله عوامل تأثیرگذار در رشد تربیتی و شخصیتی کودک هستند.
وی افزود: مدرسه خانه دوم کودک است بنابراین یکی از اولویتهای تربیتی والدین انتخاب مدرسه مناسب برای کودکان است.
استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: عدهای از والدین بهصرف نزدیکی به خانه یک مدرسه را برای تحصیل کودک خود انتخاب میکنند درحالیکه توجه صرف به این معیار درست نیست و والدین باید در کنار توجه به نزدیکی مدرسه، دانش آموزان و معلمان را قبل از ثبتنام فرزند خود در یک مدرسه زیر نظر گرفته و درصورتیکه محیط مدرسه و عملکرد و نوع رفتار و پوشش معلمان و دانش آموزان ازنظر اخلاقی متناسب با معیارهای دینی بود، میتوانند کودک خود را در آن مدرسه ثبتنام کنند.
حجتالاسلام عباسی نیا با اشاره به اینکه اخلاق و رفتار معلم، طرز تفکر او، سطح فرهنگی و نگرش دینی و مذهبی معلم در شکلگیری و رشد شخصیت کودک تأثیرگذار است، ادامه داد: اگر معلم ازنظر دینی، مذهبی، رفتار و آداب معاشرت دچار مشکل باشد، کودک نیز از او تأثیر منفی میگیرد.
وی با تأکید بر اینکه عدهای از والدین تصور میکنند که اگر معلم ازنظر شخصیتی مورد و مشکل داشت اجازه اشتغال به این شغل شریف را پیدا نمیکرد، افزود: باوجود تمام فرآیندهای نظارتی وزارت آموزشوپرورش، نظارت والدین بر رفتار و نگرش معلمان ضرورت دارد و والدین نباید به بهانه نظارت آموزشوپرورش در این زمینه از خود سلب مسؤولیت کنند؛ زیرا مسؤولیت مستقیم تربیت کودک بر عهده والدین بوده و در صورت انحراف کودک براثر بیتوجهی والدین، والدین باید در این زمینه در پیشگاه خداوند پاسخگو باشند.
استاد حوزه علمیه قم بابیان اینکه معلمی شغل انبیاء است، یادآور شد: معلم نباید به شغل خود صرفاً به دید یک منبع کسب درآمد نگاه کند بلکه باید توجه کند که دانش آموزان در دست او امانت بوده و والدین به او اعتماد کردهاند؛ بنابراین باید از امانت مردم بهتر از فرزندان خود مراقبت کرده و باید دقت داشته باشد که رسالت او صرفاً آموزش نبوده بلکه متولی امر پرورش و تربیت کودک است و این رسالت تربیتی او بر رسالت آموزشی او مقدم است.