* چهار نکته راه گشا برای زندگی

عَنِ الْأَصْبَغِ بْنِ نُبَاتَةَ قَالَ قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلَامُ قَالَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لِمُوسَى عَلَيْهِ السَّلَامُ يَا مُوسَى احْفَظْ وَصِيَّتِي لَكَ بِأَرْبَعَةِ أَشْيَاءَ أُولَاهُنَّ مَا دُمْتَ لَا تَرَى ذُنُوبَكَ تُغْفَرُ فَلَا تَشْتَغِلْ بِعُيُوبِ غَيْرِكَ وَ الثَّانِيَةُ مَا دُمْتَ لَا تَرَى كُنُوزِي قَدْ نَفِدَتْ فَلَا تَغْتَمَّ بِسَبَبِ رِزْقِكَ وَ الثَّالِثَةُ مَا دُمْتَ لَا تَرَى زَوَالَ مُلْكِي فَلَا تَرْجُ أَحَداً غَيْرِي وَ الرَّابِعَةُ مَا دُمْتَ لَا تَرَى الشَّيْطَانَ مَيِّتاً فَلَا تَأْمَنْ مَكْرَهُ. خدای متعال به حضرت موسى(علیه السلام) فرمود: ای موسی! سفارش مرا درباره‌ی چهار چیز به خاطر بسپار: ۱. تا نفهمیده‌ای گناهانت را بخشیده‌ام به عیب دیگران نپرداز. ۲. تا نفهمیده‌ای گنج‌های من تمام‌شده غم روزی را  مخور. ۳. تا نبینی که ملک و پادشاهی و قدرت  من از دست رفته به غیر من امیدوار نباش. ۴- تا مرده‌ی شیطان را نبینی از مکر و حیله او خود را در امان مبین.

روایت فوق چهار توصیه خدای متعال به حضرت موسی(علیه السلام) است که آن را اسبق بن نباته از علی(علیه السلام) نقل کرده است. ایشان یکی از یاران باوفای آن حضرت بودند و یکی از معدود کسانی که بعد از ضربت خوردن علی(علیه السلام) توانست او را ملاقات کند. کلمه‌ی وصیت در این حدیث نورانی به معنای توصیه و سفارش است. مهم‌ترین امر در سفارش گرفتن این است که توصیه و سفارش توسط اهل آن صورت پذیرد. تا بتواند خیر دنیا وآخرت را نصیب انسان کند و راهگشای انسان در امور دنیوی و اخروی باشد.

۱. سفارش اول عیب‌جویی نکردن از دیگران است. بر اساس مطالعات و پژوهش محققین کسانی که دچار این رفتار هستند، استرس آنها همیشگی است. پس برای سلامت خود انسان ترک این گناه ضروری است. و بهتر این است که انسان به‌جایی برسد که حتی اجازه ندهد در مورد دیگران نزد او عیب‌جویی شود. انسانی که می‌تواند با دانستن عیوب دیگران خطاهای آنها را بپوشاند پس می‌تواند از خدا بخواهد که عیوبش را آشکار نکند.

۲. دومین توصیه در این روایت غم رزق را نخوردن است. در این باب در ادعیه‌های که از معصومین رسیده این جمله را داریم: یا رازق الطفل الصغیر. خدای متعال رزق حتی بچه صغیر را هم قرار داده و به آن توجه نموده است. به‌شرط اینکه موانع رزق توسط بنده ایجاد نشود. از جمله موانع رزق ترک نماز، بی‌حرمتی به والدین، ربا گرفتن و دادن و گناه کردن است.

۳. در مورد سومین توصیه‌ی خدای متعال علمای بزرگوار فرموده‌اند: مهم نیست که قفل را که می‌زند؛ مهم این است که کلید در دست خدای متعال است. در این مورد داستان جذابی هم نقل‌شده است.

داستان در مورد زنی است که در برنامه رادیویی اظهار نیاز می‌کند و می‌خواهد به خاطر خدای کریم به او کمک شود. مردی ثروتمند این سخن او را می‌شنود و برای آزار کمک‌هایی به آن زن می‌رساند؛ تا به زن بگوید این کمک‌ها از جانب شیطان است. ولی زن سؤالی در مورد کسی که کمک‌ها را رسانده نمی‌پرسد. و وقتی مرد علت را جویا می‌شود پاسخی می‌شنود که متوجه اوج امیدواری به خدای متعال در این زن می‌گردد. پاسخ زن این است که اگر خدای متعال خواستار کمک شدن به کسی باشد حتی برای این کار ممکن است از شیطان هم استفاده کند به عبارتی زیباتر: عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد.

۴. چهارمین مورد این سفارش در مورد حمله‌ی دشمن قسم خورده‌ی انسان است. اگر می‌خواهید که مکرهای شیطان شما را گرفتار نکند همیشه به این مورد توجه داشته باشید که شیطان و فرزندانش هیچ‌گاه لحظه‌ای از غفلت به انسان‌ها دست برنخواهند داشت.

برگرفته از سخنان سخنران حرم حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها در تاریخ ۱۴ دی ماه ۹۵

تلخیص وتقریر: نیکوی

———————————–
پی‌نوشت

[۱]  تحرير المواعظ العددية، ص ۳۳۸