استاد حوزه علمیه خواهران گفت: افراد گناهکا می دانند که عالم قبر عالم عذاب و سختی های مقدماتی است و چون تحمل عذاب های این مرحله برای آنها دشوار است می دانند که عذاب های مرحله بعد یعنی قیامت برای آنها دشوارتر خواهد بود به همین دلیل دوست دارند که در این عالم باقی بمانند.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، خانم مؤمنی حبیب آبادی، در آستان حضرت معصومه سلام الله علیها، با بیان اینکه انسان پنج مرتبه وجود دارد، گفت: اولین مرتبه وجودی انسان از سلب پدر آغاز شده و در این مرتبه انسان هیچ قدرت انتخاب و اختیاری ندارد. دومین مرتبه وجودی انسان انتقال از سلب پدر به رحم مادر است که انسان در این مرحله هم مانند مرحله قبل قدرت انتخاب و اختیاری ندارد.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: مرحله سوم وجودی انسان در دنیا است و انسان وقتی وارد این دنیا می شود؛ خداوند تربیت و هدایت او را برعهده گرفته و علت اینکه بعضی از انسان ها در مسیری خلاف فطرت خود حرکت می کند این است که نیازهای وجودی خود را بدون پاسخ گذاشته و به نیازهای وجودی خود پاسخ نداده اند.

مؤمنی حبیب آبادی با بیان اینکه خداوند در دنیا یک گوهر گرانبها به نام اختیار به انسان هدیه می کند، ادامه داد: انسان با اختیار خود می تواند به سعادت برسد یا نرسد و می تواند سبک زندگی خود را با اختیار انتخاب کند.

وی اظهار کرد: خروج از دنیا امری است که به انتخاب انسان بستگی ندارد و تعیین مقدرات خروج انسان از این دنیا و مرگ چیزی است که به اراده خداوند بستگی دارد.

استاد حوزه علمیه خواهران با تأکید بر اینکه بعضی از گناهان عمر انسان را سوزانده و هیچ می کند، ادامه داد: گناهان عملی و دست جمعی وضعیتی به این شکل دارد و گناه عمر را کم کند و در روایتی از امام صادق(ع) بیان شده که میزان انسان هایی که به مرگ طبیعی از دنیا می روند بسیار کمتر از کسانی است که در اثر گناه و ارتکاب حق الناس عمرشان کوتاه شده و از دنیا می روند.

مؤمنی حبیب آبادی با اشاره به اینکه چهارمین مرحله زندگی انسان مرحله قبر است، اظهار کرد: انسان در قبر سه مشکل دارد که یکی تنگی، دیگری تاریکی و سومی طولانی بودن عالم قبر است.

وی افزود: امام صادق(ع) می فرمایند که مؤمن خود باید به فکر قبر خویش باشد زیرا مقام شفاعت رسیدگی و دستگیری مربوط به عالم قیامت است نه قبر به همین دلیل انسان اگر روزی یک دقیقه به فکر قبر خود باشد عاقبت به خیر خواهد شد.

استاد حوزه علمیه خواهران ادامه داد: منظور از عالم قبر زمینی که جسم انسان را داخل آن می گذارند نیست بلکه عالم قبر عالمی است که انسان از حد فاصل جان دادن تا قیامت به آن عالم منتقل می شود که نام دیگر آن عالم برزخ است.

مؤمنی حبیب آبادی با بیان اینکه انسان های کافر و گناهکار دوست دارند که از مرحله قبر به عالم قیامت وارد نشوند، گفت: علت این موضوع این است که افراد گناهکا می دانند که عالم قبر عالم عذاب و سختی های مقدماتی است و چون تحمل عذاب های این مرحله برای آنها دشوار است می دانند که عذاب های مرحله بعد یعنی قیامت برای آنها دشوارتر خواهد بود به همین دلیل دوست دارند که در این عالم باقی بمانند.

وی افزود: امام صادق(ع) به دلیل سخت بودن عوالم قبر و قیامت به صحابه و یاران خود می فرمایند که دیوانه کسی است که آخرت خود را به دنیا بفروشد و آخرت خود را فراموش کند.

انتهای پیام/۱۱۲