همزمان با در روز مقاومت و روز دزفول، طلاب و فضلای این شهر با آیت الله سعیدی، تولیت آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام و امام جمعه قم دیدار کردند.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها آیت الله سعیدی در این دیدار که در سالن اجتماعات عمار برگزار شد، با اشاره به اینکه شهر دزفول در هشت سال دفاع مقدس مقاومتی ولایتی داشت گفت: دفاعی که مردم قهرمان دزفول در دوران دفاع مقدس داشتند این زمینه‌ساز فتح خرمشهر شد. یعنی شهری که سابقه‌ی طولانی در تربیت طلاب و فضلای دینی را دارد در مقابله با دشمن هم نقش مهمی داشت.

وی ادامه داد: یکی از توطئه‌های قدیمی روباه پیر و مکار یعنی انگلستان، توطئه‌ی جدا کردن جنوب کشور علی الخصوص خوزستان از میهن اسلامی ما بود؛ این توطئه بسیار قدیمی است که در بین سال‌های ۱۲۲۰ تا سال ۱۳۱۱ که در این سال یکی از شخصیت‌های بزرگوار این خطه یعنی مرحوم آیت‌الله سید عبدالحسین سید علیشاه است نقش اساسی در نابود ساختن این فتنه انگیزی ها داشت؛ در آن زمان انگلستان تلاش‌های فراوانی در جداساز خطه خوزستان با کمک شخص نظامی به نام شیخ خزعل کعبی ملقب به معزالسلطنه که در زمان قاجار مورد طمع انگلستان بود، داشت. این شخص برای این که موفق به جداسازی خوزستان از ایران شود برای سید عبدالحسین سید علیشاه، از علما و شخص بانفوذ شهر دزفول  مبلغ قابل‌توجهی را از طریق پیک فرستاد و طی نامه‌ای برای این سید بزرگوار نوشت که برای مستقل اعلام کردن خوزستان از ایران همراه شود؛ این سید بزرگوار هم قبول نکردند پیک را برگرداند و همین حرکت باعث شد تا مقدمه‌ای باشد که توطئه‌ی انگلیسی‌ها ناکام بماند.

وی تصریح کرد: ما هم به سهم خودمان از رشادت‌ها و مقاومت هایی که مردم این شهر مخصوصا امام جمعه ی فقید شهر دزفول تشکر می کنیم.

انتهای پیام//۱۱۴

عکس:حسین شاهبداغی