به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، آیتالله سید احمد خاتمی شامگاه امروز در مراسم ارتحال امام خمینی (ره) که در آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها برگزار شد با اشاره به اینکه این مراسم بهفرمان امام خامنهای در این آستان مقدس برگزار میشود، اظهار داشت: خداوند متعال در آیه ۲۵ سوره مبارکه حدید فرموده است «و لَقَد أَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَیِّناتِ وَأَنزَلنا مَعَهُمُ الکِتابَ وَالمیزانَ لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ وَأَنزَلنَا الحَدیدَ فیهِ بَأسٌ شَدیدٌ وَمَنافِعُ لِلنّاسِ وَلِیَعلَمَ اللَّهُ مَن یَنصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالغَیبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِیٌّ عَزیزٌ؛ ما رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم، و با آنها کتاب (آسمانی) و میزان (شناسایی حقّ از باطل و قوانین عادلانه) نازل کردیم تا مردم قیام به عدالت کنند؛ و آهن را نازل کردیم که در آن نیروی شدید و منافعی برای مردم است، تا خداوند بداند چه کسی او و رسولانش را یاری میکند بیآنکه او را ببینند؛ خداوند قوّی و شکستناپذیر است.»
عضو هیئترئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه گلستان حوزه و روحانیت گلهای معطری در طول تاریخ در دل خود پرورانده است، عنوان داشت: با تورق تاریخ میتوان بوی گلهای معطری از باغ حوزه را استشمام کرد که همواره در معادلات تاریخ تأثیرات جدی داشته است؛ بر این اساس در طول تاریخ در توصیف آنها کتابها نوشتهشده ست و همچنان نکات ناگفته و تحریر آنها ادامه دارد.
امام خمینی جامع علما و فقهای زمان خود بود
استاد رس خارج حوزه علمیه قم بابیان اینکه علمای اسلام در طول تاریخ مجاهدتهایی در عرصه تاریخ، فقه، اصول و تفسیر داشتهاند که مؤمن باید به آنها مباحات داشته باشد، ابراز داشت: امام راحل جمیع خوبیهای عالمان تاریخ اسلام است تا جایی که هر یک از ابعاد شخصیتی امام خمینی (ره) که موردمطالعه قرار میگیرد شخصیتی مجسم و تمامعیار را میتوان شاهد بود.
وی ادامه داد: امام خمینی در سن ۲۷ سالگی مصباح الهدایه الی الخلافة و الولایة را به رشته تحریر درآورد است این در حالی است که این کتاب یکی از عمیقترین و درخشانترین آثار عرفان اسلامی در دورهٔ متأخر است.
آیتالله خاتمی در ادامه به توصیف برخی از ابعاد شخصیتی امام خمینی (ره) پرداخت و گفت: مجله لبانی در ابتدای انقلاب در وصف ابعاد شخصیتی امام راحل چنین مینویسید«ان الخمینی تحیر الشرق و ازعج الغرب و احرج العرب و شغل العالم؛ خمینی کسی است که شرق را متحیر کرد؛ غرب را بهزحمت انداخت؛ اعراب را بهدست و پا انداخت و عالمی را به خود مشغول کرد»
عضو هیئترئیسه مجلس خبرگان رهبری به مناقب امام خمینی (ره) اشاره کرد و عنوان داشت: امام راحل فقه را از زاویه مدارس، حجرهها و انزوا به متن زندگی آورد بر این مدار نگاه امام خمینی (ره) به فقه این است که فقه تئوری زندگی است و برنامه زندگی انسان از ولات تا وفات را در متن خود قرار داده است.
استکبار ستیزی تفاوت ماهوی نظام اسلامی با سایر حکومت ها است
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ولایت مطلقه فقیه را نظریه و ابتکار انحصاری امام خمینی (ره) در بین فقهای اسلام توصیف کرد و اظهار داشت: امام راحل در عصر غیبت کبرا امام عصر (عج) نظریه ولایت مطلقه فقیه را معماری و طراحی کرد و خود با تکیهبر این جایگاه به احیاگری مبانی اسلام پرداخت.
امامجمعه موقت تهران به اهمیت و نقش حیاتی انقلاب اسلامی ایران در معادلات سیاسی دنیا اشاره کرد و گفت: امام خمینی (ره) در کشور استراتژیک ایران نظامی با هویت و اصالت اسلامی طرحی و در مقابل نظام سلطه فرهنگ مقاومت اسلامی را شکل داد.
وی افزود: این اقدام امام خمینی (ره) ادامه راه انبیا الهی است چنانکه خداوند متعال در آیه ۲۸ سوره حدید چنین میفرمایدفرماید «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ آمِنُوا بِرَسُولِهِ یُؤْتِکُمْ کِفْلَیْنِ مِنْ رَحْمَتِهِ وَ یَجْعَلْ لَکُمْ نُوراً تَمْشُونَ بِهِ وَ یَغْفِرْ لَکُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحیمٌ؛ ای کسانی که (به خدا و پیامبران گذشته) ایمان آوردهاید، از خدا پروا کنید و به فرستاده او (محمد صلّی اللَّه علیه و آله) ایمان آورید تا شما را دو سهم از رحمت خویش عطا کند (سهمی بر ایمان به او و سهمی بر ایمان به پیامبران گذشته)، و نوری برای شما قرار دهد که با آن راه (زندگی اجتماع در دنیا، و راه بهشت را در محشر) بپیمایید و شما را بیامرزد، و خداوند آمرزنده و مهربان است.»
قانون ولایت مطلقه فقیه و تشکیل نظام اسلامی برخاسته از متن دین است
آیتالله خاتمی با اشاره به اینکه تاریخ گواهی داده است که هر پیامبری که فرصت پیدا میکرد برای احیا امر الهی اقدام به تشکیل حکومتی اسلامی کرده است، ابراز داشت: پیامبران ازجمله حضرت داود، یوسف، سلمیان و رسول اکرم (ص) بذر و الگوی حکومت اسلامی را در جوامع انسانی پایهگذاری کردهاند؛ به راین اساس اقدام استراتژیک امام راحل برخاسته از متن دین مبین اسلام است.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم به بیان تفاوت حکومت الهی با حکومت مادیگرای شیاطین پرداخت و گفت: تجربه تاریخی بشر به او میآموزد که حاکمان حکومت مادی همواره از بدنه قدرت حکومت به دنبال تأمین امیال مادی خود بودهاند.
وی ادامه داد: مفهوم عدالت و هویت حکومت اسلامی در کلام امیرالمؤمنین چنین توصیفشده است که «و شما دانستهاید، که سزاوار نیست کسی که بر ناموسها و جانها و غنیمتها و احکام مسلمین ولایت دارد و پیشوایی مسلمانان بر عهده اوست، مردی بخیل و تنگچشم باشد، تا در خوردن اموالشان حریص شود و نیز، والی نباید نادان باشد تا مردم را با نادانی خود گمراه سازد و نباید که ستمکار باشد تا وظیفه روزی آنان را ببرد و نباید از گردش ایام بترسد تا گروهی را همواره بر گروه دیگر برتری دهد، و نه کسی، که در داوری رشوه میستاند، تا رشوه گیرنده حقوق مردم را از میان برده و در بیان احکام و حدود الهی توقف نماید. و نه کسی، که سنّت را فرومیگذارد تا امّت را به هلاکت اندازد.»
تشکیل حکومت دینی هنر امام راحل بود
عضو هیئترئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه تشکیل حکومت برمدار دین هنر امام خمینی (ره) بود، اظهار داشت: امام راحل در شرایطی حکومت دینی را تشکیل داد که اندیشمندان جوامع دین را افیون تودهها توصیف میکردند در چنین شرایطی دنیای غرب غافلگیر شد و حکومت و نظام اسلامی در جامعه اسلامی ایران مستقر گردید.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه نظام اسلامی ایران بر ۷ رکن اساسی استوار است، گفت: خدامحوری اولین رکن تعیینکننده در نظام اسلامی ایران است چنانچه که قرآن کریم در پایان آیه ۴۰ سوره توبه فرموده است «وَکَلِمَةُ اللّهِ هِیَ الْعُلْیَا وَاللّهُ عَزِیزٌ حَکِیمٌ؛ و کلمه خداوند (وعده ازلی او در یاری انبیا و پیروزی دینش بر ادیان) است که والا و برتراست، و خداوند مقتدر غالب و صاحب حکمت است.»
مقصد نظام اسلامی مکتب انقلابی اسلام حقیقی است
وی ادامه داد: امام راحل فرمودند تمام مقصد ما مکتب ما است بر این مدار هویت توحیدی نظام اسلامی ایران حقیقت قدرت استراتژیک انقلاب را در معادلات سیاسی دنیا تثبیت کرده است.
امامجمعه موقت تهران به انتقاد صریح از محتوای سند ۲۰۳۰ پرداخت و اظهار داشت: دزدان انسانیت که در ۳۸ سال گذشته ایران اسلامی را مستعمره خود قرار داده بودند و قدرت ایمان مردم و انقلاب آنها را از این سرزمین بیرون راند امروز میخواهند از پنجره دوباره در این امت نفوذ کنند؛ بر این اساس امضای سندی که اساساً مغایر اسلام است جایز نیست در حالی ک امام خامنهای و مراجع تقلید بر هویت بیدین بودن این سند تصریح دارند.
آیتالله خاتمی با تأکید بر این مسئله که ما با هیچکسی دعوا نداریم، گفت: وظیفه امربهمعروف و نهی از منکر مار را بر آن داشته است که نکاتی که باید بر آن توجه جدی شود را بازگو کنیم تا محضر امام راحل سربلند بمانیم؛ بر این اساس سربلندی در محضر امام خمین (ره) هویتی جز دینداری و صیانت از حریم دین و ولایتفقیه نیست.
ولایت مطلقه فقیه قانون است نه تئوری/ کسی حق ندارد بر کرسی های نظام بگوید من این تئوری را قبول ندارم/ ولایت مطلقه فقیه فصل الخطاب قانون اساسی است
استاد درس خارج حوزه علمیه قم دومین رکن اساسی نظام اسلامی را ولایت مطلقه فقه توصیف کرد و گفت: صاحب کتاب شریف جواهر در کتاب خود مینویسد که اگر کسی اصل ولایتفقیه را رد کند مسلماً از متن دین چیزی نفهمیده است.
وی افزود: امام راحل ولایت مطلقه فقیه را با تمام ابعاد آن در کتاب شریف البیع تبیین فرمودهاند؛ بر این مدار ما معتقدیم که ولایت مطلقه فقیه دیگر تئوری نیست که برخی بگویند ما آن را قبول داریم یا نداریم بلکه ولایت مطلقه فقیه نص قانون و فصل الخطاب قانون اساسی است.
عضو هیئترئیسه مجلس خبرگان رهبری مشروعیت تمام احکام مسئولان کشور را ولایت مطلقه فقیه توصیف کرد و عنوان داشت: امام خمینی (ره) فرمودند پشتیبان ولایتفقیه باشید تا به مملکت شما آسیبی نرسد؛ با چنین اتمامحجتی دیگر معنا ندارد که برخی هنوز بر کرسیهای همین نظام بگویند که ما ولایت مطلقه فقیه را قبول نداریم.
حضور مردم در صحنه از معادلات تعیین کننده نظام اسلامی است
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اهتمام امام خمینی به حضور مردم و مردمسالاری دینی را سومین رکن تعیینکننده نظام اسلامی توصیف کرد و گفت: مشروعیت نظام اسلامی متن دین مبین اسلام است این در حالی است که امت شریف ایران باید توجه داشته باشند که حضور همهجانبه مردم است که مقبولیت بینالمللی نظام اسلامی را تثبیت میکند.
امامجمعه موقت تهران بابیان اینکه مردم در نظام اسلامی نقش استراتژیکی دارند، ابراز داشت: هنر امام راحل این بود که مردمسالاری دینی را در قابل اسلام ناب محمدی به بشریت عرضه کرد؛ بر این اساس کل ارکان این نظام را مردم با وسطه و در مواردی حساس بیواسطه انتخاب میکنند.
دفاع رهبر معظم انقلاب از آراء مردم در سال ۸۸ مردم سالاری دینی را تثبیت کرد
آیتالله خاتمی به دفاع همهجانبه رهبر معظم انقلاب از آراء مرد در فتنه سال ۸۸ اشاره کرد و تصریح داشت: ایستادگی رهبر معظم انقلاب دفاع از آراء مردم بود و این حقیقت دفاع ولایت از آراء مردم افق روشن مردمسالاری دینی را به جهانیان ثابت کرد.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم فرهنگ نفرت از استکبار و استکبارستیزی امام راحل را چهارمین رکن اصولی نظام اسلامی توصیف کرد و گفت: خداوند متعالدر آیه ۳۶ سوره حل فرموده است «وَ لَقَدْ بَعَثْنا فی کُلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ فَمِنْهُمْ مَنْ هَدَی اللَّهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ حَقَّتْ عَلَیْهِ الضَّلالَةُ فَسیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانْظُرُوا کَیْفَ کانَ عاقِبَةُ الْمُکَذِّبینَ؛ و البته ما در میان هر امتی فرستادهای برانگیختیم که خدا را عبادت کنید و از طاغوت (شیطانی و انسانی) دوری جویید، پس خداوند برخی از آنها را (که اصول دعوت را پذیرفتند به مراحل کمال) هدایت کرد و بر برخی از آنها (که دعوت را رد کردند) ضلالت و گمراهی حتمی شد. پس درروی زمین بگردید و بنگرید که عاقبت تکذیب کنندگان چگونه بود!»
راز گریه های کارتر؛ توصیف کارتر از اشک های سیاسی او در خاطراتش
وی ادامه داد: امام خمینی (ره) در جریان فتح لانه جاسوسی که نظام اسلامی از سوی کارتر محکومبه قطع رابطه شده بود فرمودند خدا را شکر که هر چه زودتر این رابطه قطع شد.
وی با تأکید بر اینکه این اقدام امام راحل مشتی محکم بر دهان آمریکا بود تصریح داشت: کارتر در خاطرات خود مینویسد ن چهار جا بود که گریه کردم؛ این در حالی است که جمله مشهور امام پس از تهدید به قطع رابطه که امام راحل ابراز امید فرمودند که هر چه زودتر این رابطه قطع شود و جمله مشهور دیگر که فرمودند آمریکا شیطان بزرگ است و جریان معجزهآسای شکست آمریکا در طبس سه جایی است که کارتر نوشه است ن به حال آمریکا و نظام سلطه گریستم.
عضو هیئترئیسه مجلس خبرگان رهبری وحدت امت واحده را پنجمین رکن تعیینکننده در الگوی نظام اسلامی ایران دانست و گفت: حمایت از محرومان و ایستادگی بر خط مقاومت اسلامی دور رکن اساسی دیگر از نظام اسلامی است.
انتهای پیام //۱۱۲