سخنران حرم حضرت معصومه سلام الله علیها با اشاره به اینکه یکی از پیام های آیات ابتدایی سوره قصص ظلم ستیزی است، گفت: اراده خداوند بر دفاع از مظلومان و انتقام جویی از ظالمان قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم، امروز در شبستان امام خمینی(ره) با تأکید براینکه آیه ۸۳ سوره قصص به صفت برتری جویی و رذیله اخلاقی برتری جویی اشاره دارد، گفت: این آیه می فرماید«لْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِينَ لَا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا  وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ».

وی افزود: این رذیله نیز رذیله بدی است و امام علی(ع) در حدیثی می فرماید« اگر کسی بخواهد به خاطر بند کفشش بر دیگری تفاخر کند مصداق این آیه است».

سخنران حرم حضرت معصومه سلام الله علیها تصریح کرد: همچنین در این آیه بیان شده که آخرت و بهشت به کسانی اختصاص دارد که تقوا و پرهیزکاری پیشه می کنند.

حجت الاسلام و المسلمین حاج ابوالقاسم با بیان اینکه یکی دیگر از پیام های آیات سوره قصص ظلم ستیزی است، گفت: استمرار اراده خداوند بر دفاع از مظلوم و و ظلم ستیزی قرار گرفته است و این اراده اختصاص به زمان و مکان خاصی ندراد و مراد آن همه زمان و مکان ها است.

سخنران حرم حضرت معصومه سلام الله علیها با اشاره به سیره امام علی(ع) در دفاع  از مظلومان، گفت: امام علی(ع) می فرماید که « مظلوم در نگاه من بزرگ است تا زمانی که حق او را از ظالم باز ستانم و همچنین می فرمایند ظالم در نگاه من خار و ذلیل است تا زمانی که افسار او را گرفته و او را به پای محکمه حق کشانده و حق مظلوم را از او بگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم اظهار کرد: به دلیل همین روحیه ظلم ستیزی است که امام خمینی(ره) جمعه آخر ماه مبارک رمضان را به عنوان روز قدس نامگذاری کرده اند.

وی با اشاره به این که تحمل سختی عامل تربیت انسان است، ادامه داد: آیه ۱۰ سوره عنکوبت به این موضوع اشاره دارد و ما نیز باید امام علی(ع) و یاران امام حسین(ع) حتی در سخت ترین میدان ها امام و پیشوای خود را تنها نگذاریم چون این تحمل کردن موجب رشد آدمی می شود.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به آیه ۴۵ سوره عنکوبت اظهار کرد: این آیه به اقامه نماز تأکید داشته و می فرماید که اقامه نماز انسان را از فساد و فحشا باز می دارد البته مشروط به اینکه گناهان موجب نشود که انسان نماز را ترک کند.

سخنران حرم حضرت معصومه سلام الله علیها با بیان اینکه در آیه ۷۶ سوره قصص به یکی از رذایل اخلاقی یعنی بد مستی و فرح اشاره شده است، گفت: این آیه سرنوشت قارون را بیان می کرد که بد مستی می کرد و از یاد خدا غافل شده بود به همین دلیل به عذاب الهی گرفتار شد و آیه ۱۰ سوره هود بد مستی را یکی از بدترین راذیل اخلاقی عنوان می کند.

رییس پژوهشگاه فقه نظام تصریح کرد: امام صادق(ع) می فرماید که مبادا به خاطر ثروت و مقام دچار بد مستی شوید برای پر هیز از رذیله همواره باید به خدا باشید.

انتهای پیام/۱۱۲