تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها گفت: یکی از مشکلات ریزگردها  و آلایندگی در استان قم مربوط به دریاچه نمک است که ضرورت دارد حقّابه ها احیا شود.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، آیت الله سید محمد سعیدی در دیدار مسئولین سازمان حفاظت محیط زیست استان قم گفت: خداوند، یک محیط سالمی را برای زیست بشریت  خلق کرده است و آسمان و زمین را برای حیات انسان ها قرار داده و نعمات موجود در آن را برای استفاده بهینه در دسترس انسان ها گذاشته است.

امام جمعه قم افزود: محیط زیست در ابتدای خلقت سالم بوده ولی انسان ها آن را تخریب کرده اند و برای زیست مناسب و ادامه حیات احتیاج به یک محیط سالم است و همانطور که این تخریب ها به دست انسان ها انجام شده است باید اصلاح و سامان دهی و سالم سازی آن هم به دست خود انسان ها صورت بگیرد.

تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها خاطر نشان کرد: محیط زیستی که خداوند خلق کرده است که یک امانت الهی در دست انسان ها است و اصلاح و سالم سازی و آسیب زدایی از آن و حفاظت درست هم یک وظیفه عقلی و هم یکی وظیفه دینی است.

آیت الله سعیدی درادامه با اشاره به مذمت تخریب محیط زیست گفت: کسانیکه محیط زیست را تخریب می کنند باید استغفار کنند و از انجام اینگونه اعمال توبه نمایند.

وی اظهار داشت: در اصلاح محیط زیست باید منافع کلان جامعه در اولویت قرار بگیرد و منافع خرد و اصناف و اشخاص  نتواند این اصلاحات را تحت الشعاع قرار بدهد و این مساله نیاز به فرهنگ سازی در جامعه دارد و باید با متخلفین برخورد قانونی صورت بگیرد.

امام جمعه قم افزود: یکی از مشکلات ریزگردها  و آلایندگی در استان قم مربوط به دریاچه نمک است که ضرورت دارد حقابه ها احیاء شود و همچنین از تردد وسایل نقلیه گذری که هیچ نفعی برای استان ندارند با احداث جاده های جدید از آلایندگی آنان ممانعت شود.

وی خاطر نشان کرد: افزایش فعالیت های صنعتی در قم باید متناسب با فرهنگ قم باشد چرا که استقرار صنایع غیر متناسب به غیر آلایندگی، تبعات فرهنگی هم به دنبال خواهد داشت.

تولیت حرم کریمه اهل بیت(ع) با تاکید بر اتخاذ تصمیمات صحیح در عرصه محیط زیست گفت: اتخاذ تصمیمات صحیح ، به اطلاعات کافی و درستی نیاز دارد و لذا ایجاد و استقرار ایستگاه های سنجش آلودگی در سطح استان ضرورت دارد.

* تأکید بر احداث نیروگاه های برق خورشیدی در قم

آیت الله سعیدی در ادامه خاطر نشان کرد: در استان قم با توجه به تابش ۳۰۰ روزه خورشید در طول سال،  احداث نیروگاه های خورشیدی ضرورت دارد و استفاده از متخصصین  امری لازم در این خصوص است.

امام جمعه قم در پایان با قدردانی از اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست استان قم تاکید کرد: اقدامات انجام شده در راستای اصلاح، سالم سازی و حفاظت از حقوق شهروندان و محیط زیست جای تقدیر و تشکر دارد و باید تلاش شود مصوباتی که هنوز اجرا نشده اند به مرحله اجرا برسند و بر این مساله تاکید داریم که هر چه زودتر این مصوبات اجرایی شود.

انتهای پیام /۱۱۰