استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که یکی از برنامه های جامع دین اسلام برای مؤمنان خوردن حلال و پاکیزه و پرهیز از حرام است، گفت: پرندگان دارای احکام حلال گوشت و حرام گوشت هستند که این احکام باید مراعات شود.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام افتخاری، استاد حوزه علمیه قم در آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها با بیان این که اسلام برای همه ابعاد زندگی انسان اعم از زندگی مادی و معنوی قانون و برنامه دارد، گفت: یکی از این برنامه ها، برنامه خوردن و آشامیدن است که یک سری حلال، حرام، مکروهات و مباهاتی دارد.

وی افزود: در میان حیوانات خوردن گوشت بعضی از حیوانات حرام است و آنها حیواناتی هستند که چنگال داشته و درنده هستند مانند شاهین، باز، عقاب و کرکس که حرام گوشت بوده و خوردن گوشت آنها حرام است.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: همچنین در میان پرندگان آنهایی که بالا زدن آنها در هنگام پرواز کمتر از صاف نگه داشتن آن است، این پرندگان نیز حرام گوشت هستند یعنی پرندگانی که کمتر بال می زنند و بیشتر صاف می ایستند گوشت شان حرام است.

حجت الاسلام ربانی اظهار کرد: کلاغ و زاغ و انواع آنها در میان پرندگان نیز در زمره پرندگان حرام گوشت محسوب می شوند.

وی افزود: خفاش یا همان پرنده شب جزء پرنده حرام گوشت بوده و خوردن گوشت آن جایز نیست.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که در خصوص طاووس میان علما اختلاف نظر وجود دارد، گفت: عده زیادی از علما معتقد هستند که طاووس نیز در زمره پرندگان حرام گوشت بوده و خوردن گوشتش حرام است.

حجت الاسلام افتخاری ادامه داد: همچنین خوردن حشراتی مانند زنبور، پشه و مگس جایز نبوده و این حشرات نیز در زمره حرام گوشتان هستند و خوردشان جایز نیست و همچنین سایر حشرات پرنده کوچک را نیز در این دسته جای داده اند.