در هرسال چهار روز، عظیم‌ترین و عزیزترین روزهایند که در روایات، به «ایام اربعه» معروف‌اند؛ یوم الغدیر، یوم المولود (پیامبر اکرم)، یوم المبعث و یوم دحو الارض؛ این چهار روز در فضل و منزلتْ پنجم ندارند.

مرحوم میرداماد رساله‌ای با عنوان «اربعه ايام» دراین‌باره نوشته و در آن فضائل هرکدام از این ایام را بیان داشته است. ازجمله اینکه زيارت حضرت امام رضا علیه‌السلام در اين روز بهترین اعمال است.

حسن بن علی وشاء این‌چنین تعریف می‌کند: «من کودکی بودم که در شب ۲۵ ذی‌القعده به همراه پدرم محضر امام رضا علیه‌السلام شام خوردیم، سپس حضرت فرمود: امشب حضرات ابراهیم و عیسی علیهماالسلام متولدشده‌اند و زمین از زیر کعبه پهن‌شده است، پس هر که روزش را روزه بدارد مانند این است که شصت ماه را روزه داشته باشد.» در نقل دیگر آمده «در این روز کشتی نوح نبی از آسیب طوفان نجات‌یافته، بر کوه جودی در زمین کوفه استقرار یافت.»

«دحو» نوع خاصی از گسترشِ همراه با چرخش است. در سیره اباعبدالله الحسین آمده که وقتی کودک بود (كانَ يَلْعَبُ بِالْمَداحى) چوب بزرگى كه توپ را به حركت درمى‏آورد «مِدْحاة» و حرکت چرخشی روبه‌جلوی توپ را «دَحْرَجَه» و مجموع این فرآیند را «دحو» مى‏گويد. هم‌چنین زمانی که کودک به راه می‌افتد و قدرت دست‌وپا و توان فکری خود را می‌یابد، روز «دحو» اوست.

ازاین‌رو در آیه «وَ الْأَرْضَ بَعْدَ ذلِكَ دَحاها» به یکی از معجزات علمی مهم قرآن برمی‌خوریم. بعد از رفعت آسمان‌ها، دست قدرت الهی زمین را با مرکزیت کعبه گستراند این گسترش اعم از باز شدن و چرخش و جریان حیات بر روی زمین است. از بیانات و ادعیه‌ای که به ما رسیده است می‌فهمیم که در این روز یک اثر ذاتی در زمین حاصل‌شده است و حیات به زمین تعلق‌گرفته است. اینکه در این روز دو رکعت نماز و در هر رکعت ۲۵ مرتبه سوره  «والشمس» خوانده می‌شود اشاره به این است که اگر مس بی‌جان زمین در اثر اکسیر تابش خورشید در هنگام حرکتش به دور خود و او طلای حیات یافت، تو هم در اثر تابش شمس حقیقت الهی در هنگام سیر الی الله با مرکب اطاعت و بندگی می‌توانی حیات حقیقی بیابی به کمال برسی و گوهر شوی. امام صادق در توضیح آیه «وَ أَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّها» فرمود: منظور از خورشید حجت غائب است که وقت ظهورش همه خواهند فهمید که خورشید عالم‌تاب واقعی اوست و دیگرکسی به خورشید آسمان نیازی نخواهد داشت. شاید از همین رو در روایات، روز دحو الارض، روز قیام قائم علیه‌السلام نیز هست.

هدایت

انتهای پیام//