استاد حوزه علمیه خواهران گفت: دحو الارض رحمت خاص خداوند بر بندگان است و روزه این روز برابر با هفتاد سال عبادت خداوند است.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، خانم شاه جعفری استاد حوزه علمیه خواهران امروز در رواق حضرت خدیجه سلام الله علیها، با بیان اینکه دحو الارض به معنای گسترده شدن و گسترده  کردن زمین است، گفت: در روایت های بیان شده که این روز روزی است که خداوند از دل زمین نخستین خشکی که همان کعبه است را بیرون آورد.

وی افزود: امام علی(ع) در خصوص دحو الارض می فرمایند« اول رحمتی که از آسمان به زمین نازل شد، در روز بیست و پنجم ذی القعده بوده است؛ بنابراین اگر کسی آن روز را روزه بگیرد و آن شب را به عبادت بپردازد، پاداش عبادت یک صد سال را دارد».

استاد حوزه علمیه خواهران تصریح کرد: شب و روز دحو الارض دارای اعمالی است که در مفاتیح آمده اما از آن جمله اعمال می توان به روزه مستحبی، نماز و دعا در این روز اشاره کرد.

خانم شاه جعفری با تأکید براینکه در قرآن کریم به دحوالارض اشاره شده است، گفت:  خداوند در آیه ۳۰ سوره نازعات می فرماید« وَ الْأَرْضَ بَعْدَ ذلِکَ دَحاها» یعنی و زمین را پس از آن بگسترد و هموار نمود و ( در حرکت وضعیش به دور خود و در مدار حرکت انتقالیش به دور خورشید ) به چرخش انداخت.

وی افزود: روزه داشتن در این روز ثواب هفتاد سال عبادت را دارد و احیا و شب زنده داری شب دحوالارض  برابر با یک سال عبادت است.

استاد حوزه علیمه خواهران با اشاره به دیگر مناسبت های این روز ادامه داد: در این روز میلاد حضرت ابراهیم(ع)، میلاد حضرت عیسی مسیح(ع) و خروج رسول اکرم(ص) از مدینه به همراه هزاران حاجی به سوی مکه، به قصد حجة الوداع صورت گرفته و حضرت رسول(ص) در این سفر وجود مقدس امیرالمؤمنین(ع) و حضرت زهرا سلام الله علیها و نیز همه همسران و بسیاری از اصحاب را با خود به همراه داشتند تا آخرین پیام خداوند را به آنها ابلاغ کنند.

خانم شاه جعفری ادامه داد: در روایتی نیز آمده است که قائم (عج) در همین روز قیام خواهد کرد.

استاد حوزه علمیه خواهران زیارت حضرت امام رضا(ع) را بهترین و با فضیلت‌ترین عمل مستحبی روز دحو الارض عنوان کرد، گفت: از آن جایی که زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها هم سنگ زیارت امام رضا(ع) است پس زیارت این بانو می تواند ثواب زیارت امام رضا(ع) را برای کسانی که نمی توانند به مشهد بروند را با خود به همراه داشته باشد.

انتهای پیام/۱۱۲