عضو تشکل اساتید سطح عالی حوزه علمیه قم گفت: دوران ۲۵۰ ساله حیاط پربرکت امامان معصوم (ع) خزینه گران‌بهایی برای کشف مبانی موردنیاز روز است.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حسن سعیدی ظهر امروز در برنامه پیام حرم آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها که در شبستان بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد به سالروز شهادت امام جواد (ع) اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از امتیازات فقه امامیه بر سایر مذاهب اسلامی برخورداری از تجربه ۲۵۰ ساله حیات پربرکت امامان معصوم (ع) افزون بر دوران حیاط سراسر نور رسول گرامی اسلام (ص) است.

عضو تشکل اساتید سطح عالی حوزه علمیه قم با بیان این‌که دوران ۲۵۰ ساله حیاط پربرکت امامان معصوم (ع) خزینه گران‌بهایی برای کشف مبانی موردنیاز روز است، عنوان داشت: در تجربه ۲۵۰ ساله شیعه از درک ساحت ولایت و امامت تجربه دوران شگفت‌انگیز کودکی امام جواد(ع) ثبت‌شده است؛ بر این اساس بالاترین ساحت از ابعاد امامان معصوم علیهم‌السلام بعد علمی است که این حقیقت زمینه ثبت شگفت‌انگیزترین مناظرات علمی تاریخ شیعه شده است.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) به مسأله امامت نهمین پیشوای شیعیان در سنین کودکی اشاره کرد و افزود: شگفت‌انگیز بودن دوران کودکی امام جواد (ع) بر این حقیقت استوار بود که درک این سؤال که «چگونه ممکن است کودکی با این سن و سال بر همه ساحات علم مسلط و مشرف باشد» سخت به نظر می‌رسید.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این‌که جریان سخن گفتن حضرت عیسی (ع) زمینه‌سازی قرآن کریم برای درک همین تجربه شیعه بوده است، گفت: در جریان آزمایشی علمی که شیعیان در حضور علی بن جعفر از امام جواد(ع) گرفتند شگفت‌انگیزترین تجربیات علمی شیعه رقم خورده است.

وی ادامه داد: یحیی بن اکثم که دشمن خاندان نبوت و امامت بود اعتراف کرده است که «روزی نزدیک تُربت پیامبر، امام جواد (ع) را دیدم، با او در مسائل مختلفی به مناظره پرداختم و همه را پاسخ داد. گفتم به خدا سوگند می‌خواهم چیزی از شما بپرسم ولی شرم دارم. امام فرمود من پاسخ را بدون آن‌که سؤال خود را به زبان بیاوری، به تو می‌گویم؛ تو می‌خواهی بپرسی امام کیست؟ گفتم آری، به خدا سوگند پرسشم همین است. فرمود امام، منم. گفتم نشانه‌ای بر این ادّعا دارید. در این هنگام، عصایی که در دست امام بود، به سخن آمد و گفت او، مولای من و حجّت خداست.»

عضو تشکل اساتید سطح عالی حوزه علمیه قم با بیان این‌که بر شیعیان لازم است که در درک حقیقت ساحت ولایت و امامت همواره برمدار مجاهدت رفتار کنند، ابراز داشت: باید توجه داشت که معارف امامت از اعتقاداتی است که مؤمن باید در بدو بلوغ به آن تسلط داشته باشد.