پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام: اگر دو ازدواج مهم‌ترین ازدواج‌های عالم باشند بی شک یکی از آن‌ها ازدواج حضرت علی علیه‌السلام و حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیهاست که پیوندی الهی و عرفانی به شمار می‌رود. پیوندی مبارک و سراسر عشق و محبت که ریشه‌های شجره طیبه امامت است.
بنا بر مشهور روایات در این وصلت نورانی و پربار که اول ذی‌الحجه سال دوم هجری صورت گرفت حضرت زهرا سلام‌الله علیها ۹ ساله و مولا امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام ۲۵ ساله بودند.
باوجوداینکه حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها خواستگارانی صاحب‌نام در جهان اسلام آن زمان داشتند اما خواست و اراده الهی بر این تعلق گرفته بود که نسل نبی مکرم اسلام از سلاله پاک مولا علی علیه‌السلام تربیت‌یافته و در خانه نبوت شکل بگیرد. چراکه در گیتی کسی جز ایشان همسان و همتای حضرت ام‌ابیها نبود و البته جز کوثر رسول‌الله نیز کسی لیاقت همسری فاتح خیبر را نداشت.
آری در آن زمان برخی دنیاپرستان پست و دون اصرار داشتند که با مهریه‌های گزاف دل رسول حق صلی‌الله را برای پوشیدن خلعت دامادی حضرتش نرم نمایند. ولی این پیوند آسمانی‌تر از آن بود که ادراک کسی در زمین حقیقت آن را فهم کند! و این موضوع مسئله‌ای پیش‌پاافتاده نبود که جز به مهر تائید الهی صورت پذیرد.
حضرت رسول با «نه گفتن» به خواستگاری ثروتمندان که مهریه‌های سنگین را دستمایه ازدواج قرار داده و اصرار بر آن داشتند تا وصله ناهمگون بیت نبوت شوند، سنتی زیبا برای ابد بنا نهادند که داستان ازدواج، داستان خریدوفروش و مبادله ثروت نیست و خوش بختی دختر با مهریه سنگین تضمین نمی‌شود بلکه به کفویت و همسانی‌اش با همسر آینده‌اش ضمانت می‌گردد.
نقل است که حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها ام‌ابیها خواستگاران دیگری نیز در بین پسرعموهای پدر داشتند؛ اما پیامبر فقط حضرت علی ابن ابی‌طالب را برای همسری ایشان برگزیده و خود حضرت زهرا سلام‌الله علیها نیز تنها به ایشان بود که با سکوت خود جواب مثبت برای ازدواج دادند. نقل است که پیامبر به دخت گرامی‌شان فرمودند: ترا به همسری کسی می‌دهم که از همه نیکوخوی تر و در مسلمانی پیش‌قدم‌تر است (نسائی سنن جلد ۲ ص ۳۱)
مهریه حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها هم در زمین تعیین‌شده بود و هم در آسمان! طبق روایت مهریه حضرت پانصد درهم بوده است(همان ۳۵۸) و البته در جای دیگر آمده است که مهریه حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها همان زره مولا علی علیه‌السلام بوده که آن‌ را به پانصد درهم فروختند.
اما برای این ازدواج آسمانی مهریه‌هایی آسمانی نیز در روایات ذکر شده که از حقیقت آن جز عرشیان کسی چیزی نمی‌داند!
آری عجب است این ازدواج آسمانی! که حقیقتاً این عقد را در آسمان‌ها بسته بودند؛ عقدی که خطبه‌خوان، اشرف مخلوقات عالم و عروس و داماد والدین امامان معصوم‌اند. امامانی که به فرموده زیارت جامعه کبیره همگی انوار عرش بوده‌اند. «خَلَقَكُمُ اللَّهُ أَنْوَاراً فَجَعَلَكُمْ بِعَرْشِهِ‏ مُحْدِقِين‏…» این ازدواج آسمانی آن خانه زمینی را چنان فضیلت بخشید که خداوند آن مکان را معدن نور خود در عالم قرار داده و فرمود: في‏ بُيُوتٍ‏ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ يُذْكَرَ فيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فيها بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ (نور/۳۶)
و چه زیبا بود تسبیح عروس و داماد در آن خانه که فردای عروسی امیر المومنین در جواب رسول‌الله، وقتی پرسیده بودند: «فاطمه را چگونه همسری یافتی؟» فرمود: «نعم العون علی طاعت الله…» بهترین یاور برای عبادت خدا…
ازدواج آقایی که خود، قرآن ناطق بود و بانویی که زندگانی‌اش سراسر تفسیر قرآن! آری حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها سراسر زندگانی‌شان تفسیر قرآن بود خصوصاً بخشیدن پیراهن عروسی خویش که هر دختری درک می‌کند این کار تفسیر آیه شریفه «لَنْ‏ تَنالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ شَيْ‏ءٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَليمٌ» (آل عمران/۹۲)
بانوی نور و مولای متقیان با توصیه‌های پدر و دعای خیر ایشان راهی خانه بخت شد.
و چه دعایی مستجاب‌تر از دعای رسول‌الله؟ که به درگاه الهی عرضه داشتند:
پروردگارا! نیکی‌های خود را برای آن دو و در فرزندانشان قرار بده
پروردگارا! این دو، محبوب‌ترین مخلوقات نزد من هستند.
خدایا! آن دو را دوست بدار من اینان را به تو می‌سپارم و فرزندان آنان را نیز از شر شیطان رانده‌شده در پناه تو قرار می‌دهم.
خرم‌آبادی