استاد حوزه علمیه قم، مقدم شمردن خواسته امام بر خواسته خویش، احترام خاص به فقرا و تکریم علما را به عنوان سه شاخصه نام برد که سلمان فارسی را نزد اهل بیت(ع) محبوب کرد.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام شهیدی، سخنران حرم حضرت معصومه سلام الله علیها در شبستان امام خمینی (ره) آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها با اشاره به آیه ۲۰۰ سوره آل عمران گفت: این آیه قرآن کریم می فرماید: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ» یعنی ای اهل ایمان صبور باشید و یکدیگر را به صبر سفارش کنید و بایکدیگر در ارتباط باشید و تقوای الهی پیشه کنید؛ شاید که رستگار شوید.

وی با اشاره به اینکه عصر ظهور، عصر تمسک به این آیه است؛ افزود: بنابر حدیثی از امام  صادق(ع) شیعیان در دوران غیبت باید در کنار صبوری و سفارش یکدیگر به صبر، امام زمان خویش را نیز یاری دهند و یاری امام زمان(عج) یکی از خواسته های اهل بیت(ع) از شیعیان است.

سخنران حرم حضرت معصومه سلام الله علیها تصریح کرد: شیعه باید مانند سلمان باشد؛ امام صادق (ع) هنگامی که شخصی نام سلمان فارسی را به زبان آورد؛ فرمودند: نگویید سلمان فارسی، بگویید سلمان محمدی و علت این خطاب امام صادق(ع) بدان جهت بود که سلمان همواره در تمامی عرصه ها یاری کننده رسول خدا(ص) و اهل بیت(ع) بود.

حجت الاسلام شهیدی با اشاره به دلایل عزیز بودن سلمان در نزد اهل بیت(ع) گفت: سلمان به ۳ دلیل در نزد اهل بیت(ع) عزیز بود اول اینکه خواسته امام علی(ع) را برخواسته خود مقدم  می شمرد، دوم اینکه محرومان و فقرا را خیلی دوست داشت و آنها را بر ثروتمندان و آنهایی که تمکن مالی داشتند؛ مقدم می دانست و به صورت خاص به آنها احترام می گذاشت و سومین ویژگی که موجب شد؛ امام علی(ع) سلمان را بسیار دوست داشته باشد؛ این بود که سلمان علم و عالم را گرامی داشته و اکرام می کرد.

وی افزود: یکی از فرازهای که در دعای ابو حمزه ثمالی به خداوند عرضه می شود؛ این است که چرا در دعاهای خود، شوق و حالت معنویت نداریم؛ امام سجاد(ع) در پاسخ به این پرسش می فرمایند: علت این حالت مؤمن به این دلیل است که از اهل علم به دور مانده و دور ماندن از اهل علم برای انسان خسارت های فراوانی دارد که از آن جمله می توان به بی پاسخ ماندن پرسش ها و شبهات اشاره کرد.

سخنران حرم حضرت معصومه سلام الله علیها تصریح کرد: بر والدین واجب است؛ حداقل احکام شرعی را از علما بیاموزند و به فرزندان خود منتقل کنند.

حجت الاسلام شهیدی یادآور شد: یکی از بهترین الگوها برای شیعه، سلمان فارسی است و شیعیان باید به مانند سلمان یاریگر امام زمان خویش بوده و خواسته امام زمان(عج) را بر خواسته های خود مقدم بدانند و از امام زمان(عج) تبعیت محض داشته باشند.