استاد حوزه علمیه قم گفت: امام حسین(ع) چراغ هدایت و کشتی نجات انسان ها در طول تاریخ حیات این امام همام و  پس از عاشورا است.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری امروز در شبستان امام خمینی(ره) با اشاره به حدیث نبوی«إنّ الحسین مصباح الهدى و سفینة النجاه» گفت: در این حدیث حضرت رسول(ص) امام حسین(ع) را چراغ هدایت و کشتی نجات معرفی می کنند.

وی افزود: سراج و مصباح با یکدیگر متفاوت هستند و منظور از سراج چراغی است که همه جا یعنی عالم فیزیکی و عالم ماده را روشن می کند اما امام حسین(ع) مصباح هدایت بوده که منظور از مصباح چراغی است که خانه دل انسان را روشن می کند.

استاد حوزه علیمه قم تصریح کرد: سراج بیرون را روشن می کند و مصباح درون را؛ بنابراین امام حسین(ع) چراغ دلتاب هدایت هستند.

حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری ادامه داد: سفینه به معنای کشتی است و کشتی بر خلاف هواپیما در روی زمین و در روی هوا حرکت نمی کند بلکه خاصیت کشتی این است که مسافران بر آن سوار می شوند تا به مقصد برسند و غرق آب نشوند و به عبارت دیگر کشتی منزلگاه سلامت انسان در برابر خطر غرق شدن است.

وی به تفاوت های کشتی حضرت نوح و کشتی نجات بودن امام حسین(ع) اشاره کرد، گفت: زمانی که خداوند قوم حضرت نوح (ع) را به واسطه کفر عذاب کرد به حضرت نوح(ع) دستور داد تا کشتی بسازد و انسان های اهل و شایسته را سوار کند تا غرق نشوند و کسانی که نا اهل بودند در دریای عذاب الهی غرق شدند.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: در حالی که هدف کشتی حضرت نوح و کشتی ها دنیوی سیر بر روی آب ها و جلوگیری از غرق شدگان سوارشدگان بر کشتی است؛ اما کشتی وجودی امام حسین(ع) به گونه ای است که نه تنها انسان های اهل و شایسته را از خطر غرق شدن حفظ می کند بلکه غرق شدگان در دریای گناه را نیز نجات داده و آنها را به حال خود رها نمی کند.

حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری شاخصه سفینه النجاه وجودی امام حسین(ع) را برخلاف سایر کشتی ها حتی کشتی حضرت نوح در نجات غریق شدگان عنوان کرد و افزود: به همین دلیل است که کشتی وجودی امام حسین(ع) سفینه نجات است و این جمله ای است که خداوند بر طرف راست عرش منقوش کرده است.

وی افزود: طریقه هدایت امام حسین(ع) به این شکل است که در ابتدا قلب انسان منحرف را با نور خود روشن کرده و پس از آن او را بر کشتی نجات خود سوار می کند.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: در طول تاریخ انسان های زیادی با شنیدن سرگذشت امام حسین(ع) و دفاع ایشان از حق و حقیقت متوجه خطا و اشتباه خود شده اند و به عبارت دیگر با نور هدایت امام حسین(ع) قلب آنها روشن شده است. این افراد پس از پی بردن به خطا و اشتباه خود با توبه در صراط حق و حقیقت قرار گرفته و به این ترتیب از غرقاب گناه با کشتی نجات امام حسین(ع) عبور کرده اند.

انتهای پیام/۱۱۲