موکب آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها در اربعین سال گذشته با هزینه‌ای بالغ بر یک میلیارد و ۵۵۷ میلیون تومان از محل مشارکت‌های مردمی و خیرین به مدت ۸ روز با حضور ۴۰۰ خادم در عمود ۱۰۸۰ مسیر نجف به کربلا برپا شد و در مجموع ۴۰۰ هزار نفر از خدمات رفاهی و هزاران نفر دیگر نیز از خدمات معنوی این موکب استفاده کردند.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حرم حضرت معصومه سلام الله علیها، آنچکه در حرکت حماسه اربعین حسینی و این جریان عظیم فرهنگی مشهود و بارز است ابراز ارادت قلبی و شور و اشتیاق میلیون‌ها زائر حسینی از سراسر جهان است؛ در این راستا آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) نیز به منظور پیوستن به این خیل عظیم عاشقان و ارادتمندان حسینی با برپایی موکب طی سه سال اخیر گام‌های مطلوبی برداشته است.

فعالیت موکب آستان حضرت معصومه علیها‌السلام از چندین نظر حائز اهمیت است، از طرفی تأکیدات و سفارش مراجع و علمای عراق و ایران و تولیت‌های اعتاب مقدسه در خصوص برپایی موکب از سوی حرم‌های شریف به‌خصوص حرم حضرت معصومه علیها السلام که به‌عنوان حرم آل‌الله شناخته می‌شود و از طرفی دیگر این موکب برای قشرهای مختلف با قومیت‌های متفاوت جلوه خاص داشته و پناهگاهی برای زائران محسوب می‌شود.

همچنین عشق و ارادت مردم و زائران به ویژه عرب‌زبان‌ها و مردم شریف عراق به حضرت معصومه سلام‌الله علیها و تمایل به اسکان و بهره‌گیری از خدمات منتصب به حضرت بر ضرورت فعالیت موکب افزوده و انگیزه خدمت‌گذاری برای زائران را افزایش و اهمیت فعالیت در این عرصه را دوچندان می‌کند.

سال گذشته دو ماه قبل اربعین با بهره‌گیری از رهنمود‌های آیت‌الله سید محمد سعیدی تولیت آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) و هماهنگی‌ها و کارشناسی‌های انجام‌گرفته برنامه‌ریزی لازم برای برپایی موکب انجام و توفیق خدمت به زائران حسینی قسمت خادمان حرم حضرت معصومه سلام‌الله علیها شد.

همانطور که آیت‌الله حکیم نیز در دیدار با مسؤولان و خادمان آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) نیز فرمودند: مردم باید حول محور ولایت گرد یکدیگر جمع شوند، در زیارت اربعین بسیاری از مردم با مقامات والا به تویق نوکری ارباب نائل می‌شوند اما حضور عتبه معصومیه قوت قلب می‌شود، همچنین برای ما شیعیان عراق و همه افرادی که بدون در نظر گرفتن جایگاه خود به خدمت می پردازند، این قضیه سبب می شود که نعمت خداوند بر شیعیان بیشتر شود.

بر اساس این گزارش، سال گذشته برای موکب آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها در بخش ساختمانی چند اقدام اساسی از جمله تسطیح و خاک‌ریزی در حدود ۱۰ هزار مترمربع برای احداث سازه‌ها و محل تردد، احداث حسینیه و محل استراحت برادران به متراژ ۸۰۰ مترمربع، احداث حسینیه و محل استراحت خواهران به متراژ ۷۰۰ مترمربع، ایجاد ۴۰۰ مترمربع به‌منظور احداث ایستگاه‌های صلواتی برادران و خواهران، آماده‌سازی محلی به مساحت ۲۲۰ مترمربع به‌صورت مسقف برای آشپزخانه، آماده‌سازی محلی به مساحت ۱۰۰۰ مترمربع برای ایجاد محل‌های اقامتی خادمین، نصب تابلوی یا فاطمه اشفعی لی‌فی الجنه در مسیر پیاده‌روی زائران حسینی و ایجاد ۵۶ چشمه سرویس بهداشتی و ۱۰ حمام انجام شد.

همچنین، اعزام سفیران کریمه از موکب آستان مقدس به موکب‌های عراقی در طول مسیرهای پیاده‌روی، اهدای سه هزار تاج کاغذی به صورت کلاه با تصاویر حرم امام حسین علیه‌السلام و حرم حضرت معصومه سلام‌الله علیها برای پسران، اهدای سه هزار گلبرگ و گردن‌آویز دخترانه برای پیاده‌روی اربعین به همراه شعار «انی احامی ابدا عن دینی»، برپایی نمایشگاهی از شخصیت حضرت معصومه علیها السلام در فضای موکب، توزیع اقلام فرهنگی و ۳۰ هزار زیارت عاشورا و ۲۰ هزار زیارت اربعین از جمله اقدامات فرهنگی انجام شده در موکب سال گذشته است.

موکب آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها در اربعین سال گذشته با هزینه‌ای بالغ بر یک میلیارد و ۵۵۷ میلیون تومان از محل مشارکت‌های مردمی و خیرین به مدت ۸ روز با حضور ۴۰۰ خدمات در سه حوزه رفاهی، فرهنگی و درمانی با محوریت ستادهای مختلف رسانه، فنی و مهندسی، حراست، فناوری، رفاهی، فرهنگی و درمانی به ارائه خدمات به زائرین اربعین حسینی پرداخت.

گفتی است، سال گذشته غذای تبرکی موکب این آستان مقدس در میان بیش از ۲۵۰ هزار نفر توزیع شده است و همچنین در طول هشت روز فعالیت موکب در مجموع نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر از خدمات مختلف رفاهی و درمانی از جمله توزیع غذای تبرکی، پذیرایی از زائران با استفاده از دمنوش، میوه و تغذیه‌های مختلف، ویزیت و ارائه داروهای رایگان به زائران، تعمیر کیف و کفش، ویلچر و غیره استفاده کرده‌اند.

همچنین، ارائه خدمات مختلف معنوی و فرهنگی از جمله برپایی نمازهای جماعت، مراسمات عزاداری مشاوره‌های دینی و غیره به هزاران نفر دیگر نیز در موکب حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها دنبال شده است.

لازم به ذکر است، طی یک سال اخیر نیز برای ساخت و سازهای جدید و تامین زیر ساخت‌های مورد در موکب آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها تلاش‌های بسیاری انجام شده است و امسال این موکب با امکانات و زیرساخت‌های مطلوب‌تری از نهم تا نوزدهم آبان‌‌ماه از زائران اربعین حسینی در عمود ۱۰۸۰ مسیر نجف به کربلا استقبال می‌کنند.

انتهای پیام/۹۶/۱۱۶