پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام: اربعين يك جريان ساده نیست، یک اتفاق گذرا نیست که از آن بتوان به‌آسانی گذشت، اربعین یک جریانی الهی مستمر مملو از عرفان و معنویت و خیروبرکت هست. این جریان الهی سالانه تکرار می‌شود و هرساله عاشقان حسینی دل را به‌سوی ابا الاحرار در این روزهای پر فیض و برکت روانه می‌کنند. ما سال‌هاست شاهد حضور همه اقشار و ملت‌ها و مذاهب و قومیت‌های مختلف در ماه صفر در عراق هستیم. عراقی که اکثر دولت‌ها تصور می‌کردند که هیچ‌وقت رابطه‌اش با ایران خوب نخواهد شد و آن‌هم به دلیل جنگی که صدام دیکتاتور و رژیم بعث بر این ملت تحمیل کرد آن‌هم با مساعدت بیش از ۴۰ کشور بزرگ و کوچک. عراقی که پس از سقوط دیکتاتورش خیلی‌ها دل بر ایجاد تفرقه بین آن ملت و ایران بسته بودند و امید داشتند که بتوانند شکاف بین دو ملت را از طرق مختلف خصوصاً تحریک احساسات ناسیونالیستی و تعمیم جنایات حزب بعث به‌کل عراق و عراقی‌ها بیشتر و بیشتر کنند لیکن اتفاقی که افتاد برعکس این ماجرا بود. اتفاقاً مردم ایران به‌خوبی درک کردند که صدام با عراق و حزب بعث با عراقی‌ها متفاوت است. همگرایی دو ملت بر مبنای فرهنگ و اعتقادات اصیل و ریشه‌دارشان همه نقشه‌های شوم دشمن را نقش بر آب کرد. آری تاریخ و مذهب و فرهنگ و دیگر مشترکات این دو کشور عزیز آن‌ها را بیش‌ازپیش به یکدیگر نزدیک کرد و حقیقتاً می‌توان اوج این همراهی و همدلی را حمایت جمهوری اسلامی ایران در نبرد عراق با داعش دید. زمینه این همگرایی و هم‌افزایی و اعتماد متقابل که باعث شد دولت عراق با آغوش باز از کمک‌های ایران در نبرد با گروهک تروریستی داعش استقبال کند را باید در همین پیاده‌روی اربعین و همین اشتراکات مذهبی و ایدلوژیک دید.
تجمع بی‌نظیر اربعین و فرهنگ خاصی که در هیچ زمان و مکان دیگری در عالم در این سطح وجود ندارد زمینه‌ساز و بستر اتحاد همه شیعیان با هر اختلاف‌نظری است. این مسیر پیاده‌روی اربعین و گسیل شدن این جمعیت با این عظمت و حضور پررنگ ایرانی‌ها در لباس خادمی در کنار عراقی‌ها و ایجاد موکب‌های فراوان که هرساله بیشتر و بیشتر هم می‌شود سال‌به‌سال یکرنگی و یکدلی را بین این دو ملت مسلمان بیشتر و بیشتر می‌کند.
نه ایرانی‌هایی که میهمان موکب‌های عراقی یا حتی کشورهای دیگر می‌شوند و نه غیر ایرانی‌ها از هر قوم و نژادی خصوصاً عراقی‌ها که میهمان موکب‌های ایرانی می‌شوند هیچ‌کدام فضای معنوی و به دور از منیت همدیگر را فراموش نمی‌کنند و این موضوع حتی در سبک زندی انسان‌ها هم تأثیر مستقیم می‌گذارد.
این مهر و اخوت و برادری حاصل یک جریان الهی است، حاصل یک عشق حسینی است. تأثیر زائران ایرانی را می‌توان در این جریان الهی مشاهده کرد. ملت ایران یک ملت شهیدپرور است و برعشق شهادت بزرگ شده است. و می‌توان این تأثیر را در ملت عراق در ایجاد حشد الشعبی (نیروی بسیج مردمی ) مشاهده کرد. که بااین‌همه همت توانست داعش را نابود سازد.
هیچ فرهنگی در منطقه به‌مانند فرهنگ ایرانی غنی نیست. فرهنگی که با حس آزادگی حسینی با نگاهی سرشار از بصیرت و با نگاهی ژرف به اعماق این رویداد عظیم توانست تمییز بدهد موضوع جنگ تحمیلی صدام را از دیگر موضوعات .
علاوه بر این، همه ملتها به دنبال اثبات عشق خود به این راه حسینی هستند که ما سالانه انها را در این رویداد الهی مشاهده می کنیم.
عراقی‌ها میهمانان ایرانی خود را مانند برادر خود می دانند و در مسیر از آن‌ها همان‌گونه از که از خانواده خود پذیرایی و نگهداری می‌کنند همان‌طور بلکه فراتر استقبال و پذیرایی می‌کنند. حتی در تولید چای ایستگاه صلواتی و تأمین مایحتاج میهمانان خود سعی می‌کنند سلیقه ایرانی‌ها را هم در نظر بگیرند!
نگاه عراقی به یک زائر ایرانی یک نگاه احترام است نگاهی توأم با غبطه، آن‌ها می‌دانند که زائران ایرانی چه مشقت‌هایی را درراه تحمل می‌کنند تا به دیدار معشوق دل‌ها تشرف یابند. و متقابلاً ایرانی‌هایی که به مواکب عراقی می‌رسند سعی می‌کنند به‌نوعی با زبان ایماواشاره هم که شده مفاهیم مرتبط با تشکر را برسانند…
باید پذیرفت و یقین کرد که اربعین که دربرگیرنده همه ملت‌ها و یکی از اساسی‌ترین محورهای اتحاد آمیز در جوامع اسلامی است.
علی الفیاض