استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه خداوند به اقتضای رحمتش تمامی دعاهای انسان را مستجاب می کند، گفت: خداوند در هنگام استجابت دعاها به اقتضای رحمتش در دعاها تغییر ایجاد کرده و آنچه را که برای انسان بهتر است به او عنایت می کند.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین سید احمد فقیهی روز گذشته در شبستان نجمه خاتون سلام الله علیها در آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به دعایی از حضرت موسی(ع) در قرآن کریم گفت: حضرت موسی(ع) در این دعا خطاب به  خداوند می فرمایند« …أَنتَ وَلِيُّنَا فَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا ۖ وَأَنتَ خَيْرُ الْغَافِرِينَ ۞ وَاكْتُبْ لَنَا فِي هَٰذِهِ الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ إِنَّا هُدْنَا إِلَيْكَ…» یعنی خداوندا تو سرپرست ما هستی، ما را ببخش که تو بهترین آمرزندگان و برای ما حتمی کن خیر و عاقبت به خیری را در دنیا و آخرت که همانا تو مرجع رجوع کنندگان و توبه کنندگان هستی.

وی افزود: منظور از نوشتن خیر در دنیا و آخرت در این دعا همان حیات طیبه است و حضرت موسی(ع) از خداوند تقاضا دارند که خداوند برای ایشان در دنیا و آخرت حیات طیبه قرار دهد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه خدا دعای انبیاء را مستجاب کرده ولی در آن تغییر ایجاد می کند، تصریح کرد: در مورد انسان های عادی نیز به همین شکل است و نباید تصور کرد که تغییر در دعا به معنای  عدم استجابت دعاست بلکه چون خداوند دعای بندگان را دوست دارد یا با تأخیر دعا را مستجاب کرده یا دعا را تغییر داده و چیز بهتری به انسان می دهد.

حجت الاسلام والمسلمین فقیهی این دعای حضرت موسی(ع) را به درگاه خداوند زمانی عنوان کرد که قوم بنی اسرائیل گوساله پرست شده بودند.

وی افزود: خداوند در پاسخ این دعای حضرت موسی(ع)خطاب به حضرت موسی(ع) فرمودند ای موسی من هرکه را بخواهم عذاب می کنم( ازجمله سامری) اما رحمت من نسبت به سایر بندگانم گسترده است.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: تغییر دعاها اقتضای رحمت خداوند است و خداوند تنها کسانی را عذاب می کند که عذاب الهی را برای خود مقدر کرده باشند.

حجت الاسلام والمسلمین فقیهی اظهار کرد: در ظاهر میان رحمانیت خداوند و عذاب خداوند تناقض وجود دارد که باید دقت کرد که این تناقض نیست بلکه عذاب خداوند ناشی از صفت ربوبیت نبوده بلکه مقتضای فعل و عمل بد بنده بوده یعنی این بنده است که با عمل بد خود از حوزه رحمت الهی خارج شده و زمینه ورود عذاب الهی را بر خود فراهم می کند.

وی با اشاره به اینکه مؤمن در هنگام دعا به درگاه الهی مقتضای رحمت الهی را در نظر می گیرد، یادآور شد: دعا به درگاه خداوند برای انسان ثواب زیادی دارد و باید دقت کرد که خداوند تمامی دعاهای انسان را مستجاب می کند اما در هنگام استجابت دعاهای انسان به اقتضای رحمت گسترده خود آنچه را برای انسان بهتر است به او عنایت می کند نه آنچه را که انسان برای خود بهتر تشخیص می دهد.