به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین علی نظری منفرد در سخنرانی شب جمعه حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به اولویت دعا در زندگی اظهار کرد: برخی از کارها در زندگی ما اینگونه است که هر وقت نیاز پیدا کنیم به سراغش می‌رویم ولی برخی از کارهای باید همیشگی باشد و دعا از این گونه کارها است.

وی با بیان اینکه قرآن در رابطه با دعا می فرماید بشر وقتی محتاج و گرفتار است یاد خدا می افتد و وقتی مشکلش حل می شود ناسپاس می‌شود، افزود: برای بشر دعا وسیله ای برای رفع مشکلات است درحالی کهنباید این طور باشد بلکه باید دعا از مهمترین مسائل زندگی ما باشد.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه برخی می‌گویند خدا نیاز به دعا و ذکر و نماز ما ندارد، گفت: درست است که خداوند به نماز، ذکر و دعای ما نیاز ندارد ولی این ما هستیم که به دعا نیاز داریم زیرا دعا و ارتباط مداوم با خدا مشکل اضطراب، دلهره و افسردگی که بشر امروز با آن دست به گریبان است را حل می کند.

وی ادامه داد: خداوند در سوره احزاب می‌فرماید ای مؤمنان خدا را هر صبح و شام زیاد یاد کنید و در جای دیگر می‌فرماید با ذکر و یاد خدا آرامش قلب پیدا کنید بنابراین اگر می خواهیم در زندگی آرامش داشته باشیم باید تکیه‌گاه ما در زندگی خدا باشد.

نظری منفرد گفت: پیامبر(ص) بعد از اینکه در سال دهم هجرت هم حضرت خدیجه(س) و هم حضرت ابیطالب(ع) از دنیا رفتند و تنها شدند قریش شروع به آزار و اذیت ایشان کردند و در سفری که با طائف داشتند بسیار مورد اهانت و جسارت قرار گرفتند بنابراین وقتی از شهر بیرون رفتند کنار باغی ایستادند و با خدا راز و نیاز کردند و چیزی که پیامبر(ص) را تسلی داد همین دعا و رز و نیاز با خدا بود.

وی با بیان اینکه پیامبر(ص) اسوه ما در زندگی هستند، افزود: برای اینکه انسان به آسایش و آرامش برسد راهی بجز توجه به خدا ندارد بنابراین ما همیشه به دعا نیاز داریم نه اینکه دعا تنها وسیله‌ای برای رفع مشکلات ما باشد.

استاد حوزه علمیه افزود: خداوند در قرآن به پیامبر(ص) می‌فرماید اگر بندگانم از من سؤال کردند بگو من نزدیک آنها هستم و اگر چیزی از من بخواهند اجابت می‎کنم؛ ولی باید توجه داشته باشیم که گناه باعث حجاب انسان می شود و نمی‌توانیم فیض الهی را دریافت کنیم؛ به همین خاطر به ما دستور داده اند از گناهان توبه کنیم تا حجاب‌ها برداشته شود و دعاها مستجاب شود.

وی افزود: پیامبر(ص) فرمودند انسان وقتی دعا می‌کند اگر دعایش معصیت خدا نباشد خدا دعایش را رد نمی‌کند بنابراین یا بلافاصله دعا را مستجاب می‌کند، یا دعا را با تأخیر مستجاب می‌کند و یا اصلا مستجاب نمی‌کند ولی در مقابل جلوی رسیدن آسیب و ضرری به او را می‌گیرد.

نظری منفرد با بیان اینکه امیرالمؤمنین(ع) فرمودند خداوند بنده ای که زیاد دعا می‌کند را دوست دارد، گفت: در روایت نقل شده است که وقتی دعا می‌کنید دلتان با خدا باشد زیرا خداوند دعای کسی که دلش جای دیگر است را اجابت نمی‌کند و با دل شکسته دعا کنید زیرا خداوند در دل‌های شکسته است.