به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام والمسلمین اسماعیل محمدی کرمانشاهی ظهر امروز طی نشست خبری که در سالن حضرت خدیجه(س) کتابخانه آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) برگزار شد، با بیان اینکه کتابخانه آستان مقدس یکی از ۱۰ کتابخانه برتر کشور است، اظهار کرد: در سطح کشور کتابخانه‌های محدودی در دسته‌بندی کتابخانه‌های جامع قرار می‌گیرند که کتابخانه آستان مقدس یکی از این کتابخانه‌هاست.

وی اضافه کرد: این کتابخانه ۱۲ هزار متر زیربنا و چهار طبقه دارد و در سه بخش برادران، خواهران و کتابخانه امانی خدمات خود را دنبال می‌کند؛ مجموعه‌هایی از جمله گنجینه کتاب‌های خطی، نفایس، خارجی، چاپ سنگی و سربی و هدایای تولیت از جمله بخش‌های کتابخانه است.

مدیر کتابخانه و موزه آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) با تاکید بر اینکه کتابخانه آستان مقدس در برخی از عرصه‌ها رتبه نخست را در قم دارد، اضافه کرد: روزانه هزار نفر مراجعه کننده داریم و خدمات مطلوبی را به آنها ارائه می‌دهیم که برخی از آنها بومی استان قم نیستند.

وی با بیان اینکه برخی از کتاب‌های کمیاب در کتابخانه آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) یافت می‌شود، تصریح کرد: مجموعه کتاب‌های شخصی شخصیت‌های برجسته به کتابخانه آستان مقدس اهدا شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی کرمانشاهی ادامه داد: در کتابخانه آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) ۹۰۰ تا یک میلیون نسخه ظرفیت داریم که تا کنون ۲۵۰ هزار نسخه از ظرفیت کتابخانه پر شده است.

وی با اشاره به اینکه قوی‌ترین خانه مطبوعات استان قم در کتابخانه آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها وجود دارد، اظهار کرد: پنج الی ۶ هزار منبع نرم‌افزاری داریم و ظرفیت مطالعه هم‌زمان در این کتابخانه ۸۰۰ صندلی است که می‌توانیم ۲۰۰ صندلی دیگر را به این ظرفیت اضافه کنیم.

مدیر کتابخانه و موزه آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها خاطرنشان کرد: کتابخانه این آستان مقدس جمعه‌ها نیز فعالیت دارد و یکی از تالارهای مطالعه نیز تا ساعت ۲۳ شب برای استفاده برادران باز خواهد بود.

وی با بیان اینکه کتابخانه آستان مقدس دارای ۶ تالار قفسه باز است، اظهار کرد: در این مجموعه صدها و هزاران نسخه کتاب در اختیار محققان است و بسترهای بسیار مطلوبی برای استفاده از نسخه‌ها در نظر گرفته شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی کرمانشاهی از فعالیت سه کتابخانه خواهران وابسته به نهاد کتابخانه‌های عمومی در استان قم یاد کرد و افزود: کتابخانه آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) بخشی از فضای خود را خواهران اختصاص داده است.

وی با تاکید بر اینکه بیش از یک میلیون برگ سند در مرکز اسناد آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها جمع‌آوری شده است که با فهرست‌بندی این اسناد،‌ بستر مطلوبی برای محققان و پژوهشگران فراهم می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی کرمانشاهی به جمع‌آوری مجموعه‌های ارزشمند در موزه آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) اشاره کرد و ادامه داد: یک موزه جامع در آستان مقدس وجود دارد که اگر در آینده نزدیک ساختمان بزرگ‌تری داشته باشد می‌توانیم در این موزه شاهد راه‌اندازی بخش‌های تخصصی باشیم.

مدیر کتابخانه و موزه آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها یادآور شد: موزه آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) بیست و سوم ربیع‌الاول به صورت رایگان در اختیار زائران و مجاوران این آستان قرار می‌گیرد.