پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها: امام خمینی (ره) مقام زن و مهم‌ترین رسالت زن را رسالت تربیتی می‌داند و بیان می‌کنند مهم‌ترین وظیفه زن تربیت است و تربیت از همه شغل‌ها بالاتر است و در ادامه خطاب به زنان امت اسلامی می‌فرمایند «یک فرزند خوب شما اگر به جامعه تحویل بدهید، برای شما بهتر است از همه عالم است، اگر یک انسان شما تربیت کنید، برای شما به‌قدری شرافت دارد که من نمی‌توانم بیان کنم؛ پس شما یک شغلتان این است که بچه‌های خوب تربیت کنید. دامن مادرها دامنی است که «انسان» از آن باید درست بشود، یعنی اول مرتبه تربیت، تربیت بچه است در دامن مادر؛ برای اینکه علاقه بچه به مادر بیشتر از همه علایق هست و هیچ علاقه‌ای بالاتر از علاقه مادری و فرزندی نیست. بچه‌ها از مادر بهتر مسائل را اخذ می‌کنند. آن‌قدری که تحت تأثیر مادر هستند، تحت تأثیر پدر نیستند، تحت تأثیر معلم نیستند، تحت تأثیر استاد نیستند. ازاین‌جهت بچه‌هایتان را در دامنتان تربیت اسلامی، تربیت انسانی بکنید تا وقتی تحویل می‌دهید شما این بچه را به دبستان، یک بچه صحیح، اخلاق خوب، آداب خوب؛ آن‌طور تحویل بدهید مع‌الأسف در آن حکومت طاغوتی این شغل را می‌خواستند از این مادرها بگیرند، تبلیغ کردند به اینکه زن چرا بچه‌داری بکند این شغل شریف را منحطش کردند در نظر مادرها؛ برای اینکه می‌خواستند که مادرها از بچه‌ها جدا بشوند، بچه‌ها را ببرند در پرورشگاه‌ها بزرگ کنند؛ مادرها هم علی‌حده بروند یک کارهایی که آن‌ها دلشان می‌خواهد بکنند و بچه در پرورشگاه وقتی‌که بزرگ بشود، یک بچه‌ای که در دامن مادربزرگ بشود نیست؛ عقده پیدا می‌کند. وقتی بچه در پرورشگاه و بدون مادر با اجنبی بخواهد سروکار داشته باشد و محبت مادر از سر او کم بشود، این بچه عقده پیدا می‌کند. بسیاری از این مفسده‌هایی که در جامعه واقع می‌شود، از این بچه‌هایی هستند که عقده‌دارند؛ از این انسان‌هایی هستند که عقده‌دارند. مبدأ یک عقده بزرگ، این جدا کردن بچه از مادر است. محبت مادری لازم دارد بچه. بنابراین، این شغل که شغل انبیا است و انبیا هم آمدند برای اینکه انسان درست کنند، این شغل اول شما هست: تربیت بچه».

این رهنمودهای امام خمینی (ره) که زن مسلمان را انسان‌ساز و تمدن ساز و هم پای انبیای عظام الهی توصیف می‌کنند بیانگر این مطلب است که تربیت مهم‌ترین رسالت مادران و مهم‌ترین رسالت و عظیم‌ترین کار این عالم است و بدون تربیت نمی‌توان انتظار تمدن سازی و حتی پیشرفت یک تمدن را در سر پرورش داد و امروزه نیز تمام کارشناسان عرصه تربیت دینی کودک معتقد هستند که مادر رکن اصلی تربیت بوده و همه آن اذعان می‌کنند که تربیت نیازمند دانش تربیت است و کسی که دانش تربیت را نداند، نمی‌تواند برای تربیت یک انسان اقدام کند؛ بنابراین تربیت مادران برای تربیت انسان‌های مؤمن و متعهد اولین کار این عالم است و ازآنجایی‌که بقاع متبرک و حرم‌های اهل‌بیت علیه‌السلام مهم‌ترین مکان‌ها برای تربیت و انسان‌سازی هستند حرم کریمه اهل‌بیت علیه‌السلام نیز در راستای انجام این رسالت و در راستای تربیت مادران و همسران متعهد و متخصص از سال‌های گذشته اقدام به آموزش بانوان در این امر مهم از طریق برگزاری دوره‌ها و محفل‌های معارفی کرده است که حاصل آن امروز مادران  زنان متخصص و آشنا به سبک زندگی و سیره اهل‌بیت علیه‌السلام هستند.

محافل معارفی آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها برای بانوان به میزبانی رواق حضرت خدیجه سلام‌الله علیها از سال ۸۹ آغازشده و در این محافل معارفی که از سال ۸۹ آغازشده بانوان زائر و مجاور به‌صورت روزانه در دو نوبت صبح و عصر با سبک‌های تربیت فرزند، رسوم همسرداری، احکام بانوان و احکام شرعی، طب و تغذیه، اخلاق و سیره فاطمی، محافل تفسیر قرآن، حجاب و عفاف، خطبه و سیره‌های اهل‌بیت علیه‌السلام، آداب ادعیه خوانی و شرح دعا و به‌صورت کلی با معارف تربیت فرزند، همسرداری و سیره و سبک زندگی اهل‌بیت علیه‌السلام به‌صورت کلی آشنا می‌شوند.

با توجه به این‌که محافل معارفی رواق حضرت خدیجه سلام‌الله علیها به‌صورت سلسله وار برای بانوان برگزار می‌شود استقبال بانوان از این محافل در سال‌های متمادی بسیار پرشور بوده و به‌عبارت‌دیگر برگزاری این محافل به‌صورت نشست‌های دنباله‌دار از شاخصه‌هایی بوده که در طول سال‌هایی متمادی مخاطبان ثابت زیادی را با خود همراه کرده است، مخاطبانی که در سرما و گرمای زمستان و تابستان و حتی در تشنگی ماه مبارک رمضان توفیق حضور در این محافل را از دست نداده‌اند و روزانه حداقل ۲۰۰ مخاطب از ثمره این محافل معارفی بهره‌مند شده‌اند.

محافل معارفی رواق حضرت خدیجه سلام‌الله علیها نه‌تنها دانش معارفی و تربیتی لازم را در اختیار بانوان زائر و مجاور قرار داده بلکه بانوان را خودباور کرده و دانش مهارتی آن‌ها را ارتقاء داده است و به‌عبارت‌دیگر محافل معارفی رواق حضرت خدیجه با بزرگداشت مقام زن، کرامت زن را در جامعه اسلامی احیاء کرده و خادمان واحد مراسم و محافل کرامت و شأنت زن را تنها به هفته بزرگداشت مقام زن و سالروز ولادت حضرت زهرا سلام‌الله علیها محدود نکرده‌اند بلکه در تمامی سال گرامیداشت مقام زن مسلمان را به میزبانی نشسته‌اند.(g1)