به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین سید حسین مومنی عصر امروز در شبستان امام خمینی (ره) حرم مطهر با اشاره به اینکه هر فردی قادر به پاسخگویی مباحث مختلف نیست، اظهار داشت: اکنون با تلاش فضلا و علما در هر زمینه و مباحثی افرادی تربیت کرده اند که قادر به پاسخگویی هستند.

وی با بیان اینکه باید پیرامون سوالاتی که می خواهیم بپرسیم تامل کنیم، افزود: برخی افراد سوال هایی می پرسند که دانستن آن هیچ گونه ضرورتی ندارد.

استاد حوزه علمیه عنوان کرد، فردی از حضرت علی علیه السلام چهار سوال سوال کرد و فرمود که  واجب و واجب تر، قریب و قریب تر، عجیب و عجیب تر و سخت و سخت تر کدام است؟ حضرت علی علیه السلام در پاسخ به سوال نخست فرمودند واجب به معنای اطاعت از امر الهی است که در راس آن خواندن نماز قرار دارد، واجب تر از آن نیز ترک معصیت است.

حجت الاسلام والمسلمین مومنی تصریح کرد: حضرت امیر المومنین علیه السلام در پاسخ به سوال دوم نیز فرمودند قیامت نزدیک است اما مرگ از قیامت به ما نزدیک تر است، متاسفانه باور مرگ در وجود انسان ها کمرنگ شده است.

وی به سوال سوم عجیب و عجیب تر اشاره و خاطرنشان کرد: حضرت علی علیه السلام در پاسخ به این که عجیب و عجیب تر چیست؟ فرمودند عجیب دنیا و عجیب تر از آن حب به دنیا است، حب به دنیا انسان را از رسیدن به خداوند باز می دارد، هیچ کدام از علما وابستگی به دنیا نداشته اند.

استاد حوزه علمیه سوال چهارم سخت و سخت تر را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: بر اساس سخن امام علی علیه السلام سخت قبر و سخت تر از آن رفتن بدون توشه به قبر است، بنابراین باید توجه ویژه ای بر این مورد داشته باشیم چرا که رفتن بدون توشه به قبر چیزی جز آتش جهنم برای انسان ندارد.(p2)