به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی میرباقری امروز در برنامه سحرگهان حرم که در شبستان بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد به بررسی الگوی تقابل امام علی  علیه السلام با جریان نفوذی باطل (کفر) در بدنه اسلام ناب پرداخت و اظهار داشت: جریان ابوسفیان که در بدنه اسلام ناب نفوذ کرده و همواره درصدد ضربه زدن به پیکره این شجره مبارکه بودند از همان جنگ احد قابل‌مشاهده و بازخوانی است تا جایی که تاریخ گواه می‌دهد که در جنگ احد همه فرار کردند تا جایی که ابن ابی الحدید در تفسیر آیات قران مرتبط با جنگ احد اقدام به توجیه این مواجهه مسلمانان کرده است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به یکی از مصادیق تاریخی مرتبط با مساله سقیفه، ابراز داشت: وقتی ماجرای سقیفه تمام شد تاریخ نقل کرده است که «عباس عموی امیرالمؤمنین آمد محضر حضرت و گفت اگر شما بیایید وسط میدان ما می‌آییم و از شما حمایت می‌کنیم و مردم هم بیعت می‌کنند. حضرت فرمود گمان می‌کنی با من بيعت می‌کنند؟! این‌طور نيست؛ و بعد این آيات را تلاوت کردند «أَ حَسِبَ النَّاسُ أَن يُترَكُوا أَن يَقُولُوا آمَنَّا وَ هُم لا يُفتَنُونَ» این‌ها همه، ادعاي ايمان می‌کنند اما اين کوره امتحاني است که خداي متعال به پا کرده است.»

وی ادامه داد: باید توجه داشت که در اين امتحان، امیرالمؤمنین با تمام وجود صبر می‌کند تا اين دو صف از هم جدا بشوند؛ ایشان زود دست‌به‌کار نمی‌شود؛ چراکه اقدام‌ها به‌وقت خودش موکول شده است و بايد صف‌ها جدا بشوند، دوره رجعت و ظهور پيش می‌آید.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با اشاره به یکی دیگر از مستندات تاریخ و تلاش امام علی علیه السلام برای تقابل با آمیختگی حق و باطل، گفت: تاریخ نقل کرده است که «ابوسفيان آمد محضر حضرت امیرالمؤمنین و گفت آقا! شما بياييد، ما از شما حمايت می‌کنیم. حضرت فرمود: کار تمام شد و فرصت گذشت.»

وی ادامه داد: باید توجه داشت که این رفتار سران کفر مرتبط با فتنه‌ای است که می‌خواهد ميوه قبل از وقت را بچیند تا جایی که حضرت در نهج‌البلاغه فرمودند «کسي که ميوه را قبل از وقت می‌چیند، گويا در زمين ديگري کاشته؛ پس او زحمت می‌کشد، بهره را ديگران مي‌برند. الآن اقدام من، ديگر براي من چيزي را تمام نمی‌کند.»

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری با تأکید بر این‌که با اقدام امیرالمؤمنین مردم امتحان شدند و در اين امتحان خوب و بد و مؤمن و کافر از هم جدا شدند، عنوان داشت: صادقين و آن‌هایی که می‌گویند مؤمن به خدا هستيم و صادق‌اند،  صفشان از آن‌هایی که کاذب‌اند، جدا شد.

وی افزود: حال نوبت به بلوغ جبهه حق است تا جایی که حضرت در همان خطبه حضرت فرمودند «من مطالبي می‌دانم، حوادثي در پيش رو است که اگر به شما بگويم، مِثل طناب دلو در چاه، به خودتان می‌لرزید. نمی‌دانید چه اتفاقاتي در پيش رويتان هست؛ ديگر وقت تمام شد. خيال می‌کنید الآن من بيايم در ميدان، حق دوباره به مدار خودش برمی‌گردد؟ این‌طوري نيست. خداي متعال باتدبیر و با امتحان‌های سنگين، اين صف‌ها را از هم جدا می‌کند.»

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها در ادامه به خطبه شقشقیه اشاره کرد و گفت: امام علی در این خطبه به توصیف فضای سیاسی سه دوره خلافت غصب شده می‌پردازد تا جایی که فضای کور و تاریک را از ویژگی‌های تاریخ خلیفه اول دانستند این در حالی است که خشونت شاخصه دومین حکومت باطل بود.

وی افزود: توسعه دموکراسی امروز نیز مبتنی بر خشونت امور خود را پیش می‌برد این در حالی است که امام علی علیه السلام در توصیف فضای سوم فرمودند که خلیفه آن بین آشپزخانه و دستشویی (شهوت) بود.

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری با تأکید بر این‌که کور کردن و تاریک کردن فضا، خشونت و شهوت ستون خیمه حاکمیت کفر است، اظهار داشت: جریان نفاق برای پیشبرد اهداف خود حق و باطل را در برنامه‌ریزی‌های اجتماعی در هم می‌آمیزد تا از این فضا برای توسعه منافع استعماری خود بهره ببر این در حالی است که اساسی‌ترین اقدام امام علی علیه السلام در تقابل با این فتنه تفکیک حق از باطل بود.