پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام: عنوان خدمت کریمانه شعار پر معنایی است که امسال برای دهه کرامت برگزیده شده و مبنای برنامه‌های این دهه مبارک قرارگرفته. برنامه‌هایی که تمام هدفشان شاد کردن دل مردم و تأثیرگذاری روی سبک زندگی‌هاست.
خدمت کریمانه یعنی روحیات آن شخص بزرگ‌منشی که کارهایش نفع به دیگران می‌رساند و لذت می‌برد از این‌که دیگران از خدمات او بهره بگیرند درحالی‌که هدفش از این خدمت‌رسانی هدفی بلند و خداپسندانه است. همین است که برای رسیدن به این مهم پرتلاش عمل می‌کند و خسته نمی‌شود.
اگر نگاهی دقیق‌تر به دوروبرمان بیندازیم می‌بینیم که چقدر ساده می‌توانیم اهل خدمت کریمانه باشیم و اطرافمان چقدر انسان‌ها با این روحیه زندگی می‌کنند و ما از خدمات کریمانه آنان غافل هستیم و قدر نمی‌دانیم…
مثلاً در خانواده این‌که زنان فراتر از وظایف شرعی و قانونی خود، عاشقانه زحمت خانه‌داری را می‌کشند، این یک خدمت کریمانه است. و همه اعضای خانواده باید قدردان بانوی خانه باشند. چه همسر و چه فرزندان باید حق این محبت را ادا کنند و هرگز این زحمات را وظیفه اولیه او ندانند! درست است که بالاخره زندگی برای آن که بدون مشکل پیش برود کارهایی دارد که باید انجام شود و هرکسی گوشه‌ای از کار را می‌گیرد تا آرامش و آسایش خانواده به هم نریزد ولی باید دانست که این محبت است. محبتی که خدا قدردان آن است پس باقی اعضای خانواده هم باید قدردانی کنند.
امام صادق علیه‌السلام فرمودند: امّ سلمه از رسول خدا صلی‌الله عليه و آله درباره فضيلت خدمت كردن زنان به شوهرانشان پرسيد، آن حضرت فرمودند: هر زنى كه در خانه شوهر خود به‌قصد مرتّب كردن آن، چيزى را جا به جا كند خداوند به او نظر افكند و هر كه خداوند به او نظر كند عذابش ندهد.
الإمامُ الصّادقُ علیه‌السلام :سَألَتْ اُمُّ سَلَمَةَ رسولَ اللّه صلى الله عليه و آله عن فَضلِ النساءِ في خِدمَةِ أزواجِهِنَّ ، فقال : أيُّما امرَأةٍ رَفَعَتْ مِن بَيتِ زَوجِها شيئا مِن مَوضِعٍ إلى مَوضِعٍ تُرِيدُ بهِ صَلاحا إلاَّ نَظَرَ اللّهُ إلَيها ، و مَن نَظَرَ اللّهُ إلَيهِ لَميُعَذِّبْهُ .
بحار الأنوار : ج ۱۰۳ ص ۲۵۱
همچنین کمک کردن مردان به همسر در کارهای خانه! این‌که مردان علاوه بر مسئولیت‌های اجتماعی، در کارهای منزل به همسر خود کمک می‌کنند، این هم یک خدمت کریمانه است.
البته در تقسیم کارهای یک خانواده اغلب، وظایف اجتماعی و کارهای بیرون از منزل بر عهده مرد است و توقع کمتری از او میرود ولی این محبت مرد هیچ وقت راه دوری نمیرود. هم خداوند قدر این کار مردان را میداند و هم تاثیر آن در زندگی خودش نمایان خواهد شد. پيامبر خدا صلی‌الله عليه و آله به امام على علیه‌السلام فرمودند: اى على! كسى كه از خدمت كردن به خانواده عارش نيايد، بدون حسابرسى به بهشت وارد می‌شود. اى علی! خدمت به خانواده، زداينده گناهان بزرگ است، خشم پروردگار را فرومی‌نشاند، كابين حورالعین است و بر حَسَنات و درجات می‌افزاید. اى على! به خانواده خدمت نمى‌كند ، مگر صدّيق يا شهيد يا مردى كه خدا برايش خير دنيا و آخرت را می‌خواهد.
رسول اللّه صلى الله عليه و آله لِعَلِيٍّ علیه‌السلام: يا عَلِيُّ ، مَن لَم يَأنَف مِن خِدمَةِ العِيالِ دَخَلَ الجَنَّةَ بِغَيرِ حِسابٍ . يا عَلِيُّ ، خِدمَةُ العِيالِ كَفّارَةٌ لِلكَبائِرِ ، وَتُطفِئُ غَضَبَ الرَّبِّ ، وَمُهُورُ حُورِ العِينِ ، وَتَزِيدُ فِي الحَسَناتِ وَالدَّرَجاتِ . يا عَلِيُّ ، لا يَخدُمُ العِيالَ إِلّا صِدِّيقٌ أَو شَهِيدٌ أَو رَجُلٌ يُرِيدُ اللّهُ بِهِ خَيرَ الدُّنيا وَالآخِرَةِ .
بحار الأنوار : ج ۱۰۴ ص ۱۳۲
در مورد فرزندان هم همین طور است. هرچند احترام به والدین و نیکی به ایشان و اطاعت از فرمان پدر و مادر وظیفه
هر فرزندی است اما احترام و کمک به پدر و مادر به‌نوعی خدمت کریمانه به شمار می‌رود. این‌که فرزندان با احترام و محبت و خوش‌رویی، باری از مسئولیت‌های خانه را از دوش پدر و مادر برمی‌دارند این هم ‌یک خدمت کریمانه است و عجیب است که علاوه بر اثرات معنوی و ثواب زیادی که خداوند برایش در نظر گرفته، تجربه نشان می‌دهد که احترام و خدمت به والدین تأثیر فوق‌العاده‌ای در رزق و روزی دنیا دارد.
پيامبر خدا صلی‌الله عليه و آله فرمودند: ابرار، به اين خاطر «ابرار» ناميده شده‌اند كه به پدر و مادر و فرزندان و برادران ، نيكى کرده‌اند.
رسول اللّه صلى الله عليه و آله :إنَّما سُمُّوا الأَبرارَ ؛ لِأَنَّهُم بَرُّوا الآباءَ وَالأَبناءَ وَالإِخوانَ .
عيون أخبار الرضا علیه‌السلام :ج۲ ص۷۰
منصور مقدمی