به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، خانم قاسمی ظهر امروز در رواق حضرت خدیجه(س) حرم مطهر با اشاره به مقام علمی و اعتقادی حضرت معصومه سلام‌الله علیها گفت: حضرت معصومه سلام‌الله علیها و دیگر خواهرانشان به دستور امام کاظم علیه‌السلام در دامان امام رضا علیه‌السلام تربیت‌ و پرورش‌ یافته‌اند.

استاد حوزه علمیه خواهران افزود: تربیت در دامان دو امام معصوم از حضرت معصومه سلام‌الله علیها و خواهرانشان شخصیت‌های ممتازی ساخته بود که از نظر علمی و مقامات معنوی در زمان خود بی‌نظیر بودند.

وی تصریح کرد: تمامی دختران امام کاظم علیه‌السلام عالمه و محدثه هستند و از حضرت معصومه سلام‌الله علیها در کتاب بلاغات النساء به عنوان یکی از چهار زن سخنور بزرگ دنیا یاد می‌شود.

قاسمی با اشاره به اقدامات حضرت معصومه سلام‌الله علیها و خواهرانشان پس از کوچ اجباری امام رضا علیه‌السلام توسط مأمون عباسی از مدینه به مرو خاطرنشان کرد: با رفتن امام رضا علیه‌السلام از مدینه دختران امام کاظم علیه‌السلام هر یک بنا به توانایی و تکلیف خویش، مسئولیت‌های مهمی را ایفا کردند و به تشریح دیدگاه امامت و ولایت و روشن ساختن اذهان بانوان پرداختند و سعی کردند به‌وسیله نقل روایات و احادیث در فضیلت امام علی علیه‌السلام و سایر ائمه معصوم علیهم السلام جایگاه امامت را به‌درستی برای مردم تبیین کرده و زمینه استمرار ولایت را فراهم کنند.

استاد حوزه علمیه خواهران با تأکید بر نقش حضرت معصومه سلام‌الله علیها در خاندان عصمت و طهارت در راستای ترویج فرهنگ ولایتمداری و امام شناسی ادامه داد: پس از هجرت اجباری امام رضا علیه‌السلام به ایران، حضرت معصومه سلام‌الله علیها با تأسی به عمه بزرگوارشان حضرت زینب سلام‌الله علیها در مقابل تهدید و فشارهای حکومت عباسی علیه خاندان اهل‌بیت علیه‌السلام ایستادند و اضافه بر فعالیت‌های علمی و روایی، در حرکتی سیاسی و اجتماعی همراه برادران خویش به عرصه مبارزه واردشده و «هجرت» را به عنوان عامل اعتراض به وضعیت موجود انتخاب کردند.

قاسمی ادامه داد: حضرت معصومه سلام‌الله علیها در مسیر هجرت به ایران احادیث فراوانی را بر محور امامت و ولایت برای مردم نقل کردند و دلیل نقل این احادیث نیز بیان حقانیت اهل‌بیت و ائمه معصوم علیه‌السلام در مسئله امامت و هدایتگری عمومی مردم است.

وی حدیث غدیر، حدیث منزلت، حدیث سلسله الذهب و حدیث معراج را ازجمله احادیثی عنوان کرد که از سوی حضرت معصومه سلام‌الله علیها در مسیر هجرت به ایران نقل‌شده است.

کارشناس معارفی حرم مطهر یادآور شد: حضرت معصومه سلام‌الله علیها در زمان اقامت در بیت النور نیز از بیان فضایل ائمه معصوم علیه‌السلام و بیدارگری مردم غفلت نکردند و ضمن پاسخگویی به پرسش‌های بانوان اشعری قم برای آن‌ها روایت‌های مختلفی را در مقام امامت نقل کردند.(p1)