به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها، امسال برای دومین سال متوالی آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) به مناسبت فرا رسیدن دهه کرامت با رویکردی متفاوت در حوزه خدمت به زائران و ارادتمندان به خاندان عصمت و طهارت بدون درنظر گرفتن جغرافیای حرم مطهر و عبور از مرزهای استانی و کشوری طرح‌ها و برنامه‌های مختلفی را در قالب جشنواره بزرگ مردمی کرامت دنبال می‌کند.

سال گذشته داوطلبین و علاقه‌مندان از مجموعه‌های مختلف مذهبی و مردمی برای شرکت در جشنواره مردمی کرامت از هر نقطه از ایران اسلامی گزارش فعالیت‌های خود را به دبیرخانه جشنواره مردمی کرامت ارسال کردند و دبیرخانه جشنواره نیز از این فعالیت‌ها حمایت لازم داشت.

امسال آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) در دهه کرامت با شعار «خدمت کریمانه به رسم اهل‌بیت(ع)» و مشارکت مؤسسه حضرت خدیجه سلام‌الله علیها مجری طرح زیارت اولی‌ها، جشنواره مردمی کرامت را به صورت متمرکز دنبال کرده و در این راستا با انجام هماهنگی‌های لازم با رابطین فرهنگی در استان‌های مختلف گسترش برنامه‌های دهه کرامت را رقم زده است.

معاون فرهنگی حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) طی گفت‌و گویی اظهار کرد: در قالب جشنواره مردمی کرامت، خادمان حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها به عنوان سفیران کریمه در اصفهان، تهران، ایلام، گیلان، لرستان، خوزستان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، چهارمحال بختیاری و سمنان و همچنین کشورهای برزیل، پاکستان، ترکیه، هلند، انگلستان، نیوزلند، استرالیا و اوگاندا پرچم متبرک آستان مقدس را همراه دارند تا مردم بتوانند با تبرک جستن از این پرچم، عطر حرم مطهر را استشمام کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین صفر فلاحی اضافه کرد: برگزاری جشن‌های مردمی کرامت، همایش دختران آفتاب، دیدار با خانواده‌های شهدا و جانبازان، ارائه گزارش عملکرد جشنواره مردمی به علما، مراجع تقلید و ائمه جمعه، غبارروبی مزار شهدا، عیادت از بیماران، توزیع بسته‌های حمایتی و متبرکات آستان مقدس، سرکشی از زندانیان، شرکت در آیین های مذهبی، حضور در جمع نیروهای ارتش، سپاهیان و بسیجیان بخشی از رسالت‌هایی است که بر عهده سفیران کریمه گذاشته شده است.

وی ادامه داد: خادمان حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها، از روز میلاد ایشان در نقاط مختلف ایران اسلامی درحال تلاش هستند تا بتوانند طرح‌ها و برنامه‌های مختلف جشنواره مردمی کرامت که با محوریت شخصیت‌شناسی امام رضا علیه‌السلام و حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها، خدمت به مردم به ویژه قشر نیازمند و انجام جریان سازی در راستای ترویج فعالیت‌های خداپسندانه برنامه‌ریزی شده است را دنبال کنند.

همچنین، مدیر روابط عمومی و تبلیغات آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها نیز طی سخنانی عنوان کرد: متاسفانه به موضوع شادی و نشاط معنوی در جامعه کنونی کمتر توجه شده در حالی‌که در روایات به هر دو مطلب “یفرحون لفرحنا” و “یحزنون لحزننا”، شادمانی در شادی اهل‌بیت(ع) و اندوه در حزن اهل‌بیت(ع) اشاره شده است.

حجت‌الاسلام جواد بهشتی‌پور با اشاره به برگزاری جشنواره مردمی کرامت، اضافه کرد: محور این جشنواره، توسعه فعالیت‌های مردمی در دهه کرامت از جمله برپایی ایستگاه‌های صلواتی، خدماتی و فرهنگی، حلقه‌های معرفت، تئاتر کرامت، مسابقه کتابخوانی و سایر فعالیت‌های مردمی است.

وی گفت: کمپین نذر شادی با شعار «در شادی اهل‌بیت(ع) شاد باشیم» یکی دیگر از اولویت‌های جشنواره مردمی کرامت است، این پویش مردمی بر مبنای شعار «در شادی اهل‌بیت(ع) شاد باشیم» و با بهره‌گیری از مشارکت‌های مادی و معنوی اقشار مختلف برگزار می‌شود، بدین صورت که با ارائه نمونه شادی‌های مناسب به صورت الگویی، مردم دعوت به شادی‌های حلال در اعیاد می‌شوند.

حجت‌الاسلام بهشتی‌پور تصریح کرد: در این طرح از مردم درخواست می‌شود یکی از فعالیت‌های خود را در هر حرفه و شغلی هستند، نذر اهل‌بیت(ع) کنند و با ارائه خدمات مختلف به مردم عطر دهه کرامت را در ذهن‌ها ماندگار کنند.

دبیر ستاد آیین‌های فاطمی حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها یادآور شد: دبیرخانه جشنواره مردمی کرامت قم در دفتر روابط عمومی و تبلیغات آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها در صحن صاحب الزمان(عج) با شماره تماس ۰۲۵۳۷۱۷۵۴۰۹ مستقر است.

وی تصریح کرد: اجرای پویش لبخند کرامت با محوریت آزادی زنان زندانی دارای جرائم غیر عمد و تهیه جهیزیه برای نوعروسان یکی دیگر از اقدامات جشنواره مردمی کرامت است که با مشارکت‌های مردمی درحال اجرا شدن است، در این اقدام خداپسندانه کاهش آسیب‌های اجتماعی و تحکیم بنیان خانواده‌های آنان رقم زده می‌شود.

هدف اصلی آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) در دهه کرامت مردمی‌سازی برنامه‌های دهه کرامت با حمایت و همراهی مجموعه‌های فرهنگی و دستگاه‌هاست چراکه تحقق این هدف موجب افزایش توجه اقشار مختلف مردم به دهه کرامت و در نتیجه آشنایی بیشتر آن‌ها با معارف فاطمی و رضوی می‌شود.

دستاوردهای جشنواره مردمی کرامت در سال گذشته و در سال جاری نشان می‌دهد که آستان مقدس با مشارکت مجموعه‌های مختلف از جمله مؤسسه حضرت خدیجه سلام‌الله علیها توانسته در تحقق هدف مورد نظر خود به نتایج قابل توجهی برسد اما رسیدن به افق‌های والاتر نیازمند مشارکت رسانه‌ها، افزایش همت مردم و همراهی بیشتر دستگاه‌ها و نهادها است.

یاسر ولیا بیدگلی